Premium

Terugval Ster, groei RTL in februari

De marktaandelen van NPO1 en NPO2 zijn gedaald, in NPO3 zit groei.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat blijkt uit de marktaandelen in de doelgroep 20-49 van Stichting Kijkonderzoek (SKO) en GroupM.

Het gezamenlijke marktaandeel van de NPO-zenders was in februari 26,9 procent. Een jaar eerder was dat nog 30 procent. NPO1 ging in aandeel eveneens met 3,1 procent terug naar 17,3. De terugval is wel te verklaren. Vorig jaar waren in februari de Olympische Winterspelen die voor hogere kijkcijfers zorgden op NPO1. 


Ook NPO2 moest terug: -0,7 procentpunten naar 3,3. Goed nieuws is er voor het vorig jaar in zwaar weer verkerende NPO3, dat +0,6 noteerde en op een aandeel van 6,2 uitkwam. In januari was NPO3 ook al fors in aandeel gestegen ten opzichte van februari 2013.

De RTL-zenders zagen het aandeel 0,7 procentpunt groeien naar 32,6 procent. RTL4 (marktleider met 19,3 procent). RTL5 en RTL7 droegen daar aan bij. Ook de SBS-zenders en BrandDeli wonnen marktaandeel. Bij SBS was dat vooral te danken aan de nieuwe zender SBS9 die in februari op 0,6 procent marktaandeel uitkwam.


Bij de best bekeken programma’s was er een afgetekende winnaar: Boer Zoekt Vrouw. Ook de nummers 2 en 3 stonden vast: Wie Is De Mol? En Divorce.


Bij uitgesteld kijken – overigens +0,9 procentpunt meer dan een jaar eerder – won Wie Is De Mol?.

Adformatie biedt wekelijks de marktaandelen 20-49 jaar, waarop de media-inkoop gebaseerd is. Dat doet Adformatie op basis van de cijfers van de Stichting Kijkonderzoek en de rapportage van GroupM. De cijfers komen altijd een week later dan de standaard 6+-cijfers, omdat het kijkgedrag dan definitief is en ook het uitgesteld (via harddiskrecorder/opgenomen programma’s) kijken meegenomen kan worden.

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie