Premium

‘Trefbal 2.0’ met AR-bril op moet Nederlandse sportcentra veroveren

Twee Nederlandse ondernemers tellen hun spaargeld neer om een populaire sport in Japan ook in Nederland van de grond te tillen.

Michael Reibestein (links) en Michiel Verhage
Afbeelding: Hado

In thuisland Japan kijken twintigduizend fans in een stadion naar Hado, een drie-tegen-drie-trefbal waarin spelers een Augmented Reality-bril dragen om punten te scoren. Ook in Europese landen wint de sport aan populariteit. Twee jonge Nederlandse ondernemers telden hun spaargeld neer om de rechten op Hado in de Benelux te mogen voeren. Een samenwerking met sport- en fitnessplatform OneFit markeert de start in Nederland. ‘Je doet samen iets heel leuks en bent sportief bezig.’

Zo werkt Hado

De sport Hado vereist een speelveld van zestig vierkante meter, afgebakend met twee doeken die communiceren met de Augmented Reality (AR)-brillen van de zes spelers en de camera’s om het veld. Met zo’n bril op zie je alles wat er om je heen gebeurt, aangevuld met virtuele elementen. Een AR-bril is hiermee anders dan een Virtual Reality-bril, waarmee je alleen een virtuele omgeving ziet.

Met een AR-headset op het hoofd zie je als Hado-speler het veld en de andere spelers, compleet met digitale elementen als vuurballen, schilden en vier hartjes die voor je levens staan. Een iPhone die je om je arm draagt en in verbinding staat met de AR-bril, registreert je bewegingen. Door uiteenlopende armbewegingen te maken, gooi je vuurballen naar de tegenstanders en werp je je verdediging op. Inkomende vuurballen ontwijk je door weg te duiken, springen en rond te rennen. Een ronde duurt tachtig seconden en kent drie moeilijkheidsniveaus. Het publiek ziet op het speelveld zes personen met zwarte brillen rondrennen en volgt op grote schermen de AR-belevenis. In Japan levert dat volle stadions op vol en ook in andere landen spelen steeds meer kinderen en volwassenen Hado. Jaarlijks vindt er een Europees kampioenschap plaats, volgend jaar waarschijnlijk in Amsterdam. Thuisland Japan vormt – hoe kan het ook anders – het toneel voor het wereldkampioenschap. 

Spaargeld in licentierechten

De groeiende populariteit van Hado viel de Nederlanders Michiel Verhage en Michael Reibestein ruim een jaar geleden op. ‘Ik zag een advertentie op Facebook dat Hado een partner zocht om de sport in Nederland en België uit te rollen’, vertelt Reibestein in gesprek met Adformatie. Hij stuurde een WhatsAppje naar Verhage, die hij al sinds zijn studententijd kent. ‘Moeten wij dit niet doen?’ luidde het bericht. ‘Daar ben ik lachend bij’, was het antwoord. Na een pitch bij de Japanse sportorganisatie werd het duo gekozen om de Benelux-rechten te kopen. De jongemannen zegden hun banen op de Zuidas en bij deelscooterverhuurder Felyx op en financierden de rechten met hun spaargeld. ‘We zitten all-in’, benadrukt Reibestein. In mei start iemand die verantwoordelijk wordt voor de operationele kant, voegt Verhage toe. Een paar stagiairs helpen de jongemannen.

‘Onze focus is Hado op nationaal niveau groot maken. Wij sluiten partnerships af, bijvoorbeeld die met OneFit’, vervolgt hij. Hado Benelux werkt ook samen met de H20 Esport Campus, de grootste esports evenementenlocatie van Europa. Verhage: ‘Op lokaal niveau sluiten we licentiehouders aan’. Licentiehouders bieden Hado-sportbanen aan en betalen een lcientievergoeding aan de organisatie van Hado Benelux. Het bedrijf levert in ruil daarvoor de hardware en software en updates, maar ook de marketing en operationele protocollen.

‘Dit was de eerste baan’, zegt hij wijzend naar het speelveld achter hem. Hado Benelux huurt vloeroppervlakte in een Amsterdams kantoorgebouw en gebruikt die baan onder andere voor demonstraties, evenementen en sportklasjes. Andere banen zijn te vinden in Purmerend en Venlo. In april gaan er ook twee speelvelden in België open. Welke steden staan op het verlanglijstje? Reibestein: ‘Nederland heeft zo’n dertig steden met meer dan tweehonderdduizend inwoners, dus die willen we graag zo snel mogelijk aansluiten.’  

OneFit-leden kunnen Hado spelen

De samenwerking tussen Hado en OneFit is er een om trots op te zijn, zegt Reibestein. ‘Ik werd benaderd door het hoofd partnerships van OneFit, die het gaaf vond en graag meer informatie wilde.’ Kari Litley, Head of Partner management bij OneFit, laat achteraf schriftelijke weten: ‘Toen ik Hado voorbij zag komen dacht ik, dit is tof én de toekomst van sport. Als leading sportplatform in Nederland willen we een zo gevarieerd en vernieuwend mogelijk aanbod voor onze members. Zoals in het verleden meermaals bewezen is OneFit een mooi platform om dit soort frontrunners te helpen groeien én het sluit perfect aan bij onze sweat and joy filosofie. De klik was er meteen!

Reibestein: ‘Al vrij snel werd duidelijk dat we elkaar kunnen versterken. Wij kunnen een unieke sport aanbieden via OneFit en zij zijn het grootste sport- en fitnessplatform in Nederland en hebben een levendige community in steden als Amsterdam. Hun leden kunnen dus snel onze lessen vullen, want je moet het zien als een sportles waarvoor je kunt aanmelden via de OneFit-app of onze website.’

Hado
Afbeelding: Hado

Aandacht voor gamification

Nog maar weinig Nederlanders kennen Hado. Verhage en Reibestein willen daar verandering in brengen door nieuwsgierigheid op te wekken bij het grote publiek. Dat doen ze door samen met een zzp’er en mediabureau Chicas Contentas in te zetten op paid advertising en door met The Media Nanny de pers te bereiken. Hado Benelux wil daarnaast ook influencers inzetten.

Scholen zijn een belangrijke plek om de bekendheid van Hado te vergroten, licht Verhage toe. ‘We gaan met de spullen naar geïnteresseerde scholen of sportevenementen en laten kinderen de sport spelen.’ De jongemannen staan binnenkort ook op DreamHack (Europa’s grootste gamingfestival) en in november op Comic-Con, een entertainmentbeurs in Utrecht die veertigduizend bezoekers trekt.

Er gaat bijvoorbeeld aandacht uit naar het feit dat veel kinderen en volwassenen volgens overheidsonderzoeken structureel te weinig bewegen. Kinderen zitten veel naar een scherm te turen, bijvoorbeeld de gameconsole. Hado onderscheidt zich met zijn gamification, leggen de twee uit. Zie het als trefbal – duiken, rennen en springen – met een AR-bril op zodat het aanvoelt als een virtueel spel. Een soort trefbal 2.0, dat na ieder spelletje statistieken toont die rechtstreeks uit videogames lijken te komen. ‘Je doet samen iets heel leuks en bent sportief bezig’, noemt Reibestein de motivatie om jongeren kennis te laten maken met Hado.    

Nederlands Kampioenschap

Eén van de ambities is het opzetten van een Nederlands Kampioenschap Hado, vertellen Verhage en Reibestein. En daarna dat NK-team zo goed mogelijk laten presteren op het EK. Verhage: ‘Japan heeft ons gevraagd om volgend jaar een EK in Nederland te organiseren, en dat willen wij samen met H20 Esport Campus doen.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie