Premium

Upway wil met landelijke marketingcampagne ook Nederland aan de refurbished e-bike krijgen

De verkoper van refurbished e-bikes ziet een gat in de markt en krijgt dertig miljoen dollar van investeerders.

Refurbished e-bikes van Upway
Afbeelding via Upway

De elektrische fiets oftewel e-bike wint in rap tempo aan populariteit, waardoor de markt voor tweedehands modellen ook groeit. De startup Upway koopt gebruikte e-bikes in en verkoopt die na de nodige checks en met garantie weer door. Vers opgehaald groeikapitaal maakt de weg vrij voor een landelijke marketingcampagne in Nederland. ‘We willen in 2024 top of mind brand awareness creëren’, vertelt marketingmanager Ysabel Hoogeveen.

Fietsenwinkel helpen

Het Franse Upway is al actief in Nederland en werkt hier naar eigen zeggen samen met zo’n 250 fietsenwinkels. Consumenten kunnen hun gebruikte e-bike langsbrengen bij een lokale, deelnemende fietsenwinkel die via software van Upway een inkoopprijs kan communiceren. Gaat de klant akkoord, dan gaat de gebruikte fiets naar Upway en krijgt de klant een tegoedbon om een nieuwe fiets lokaal met korting te kopen. Door die strategie is Upway geen concurrent voor de middenstand maar juist een helpende hand, legt Hoogeveen uit. Wie geen deelnemende fietsenwinkel in de buurt heeft of liever zelf achter de computer duikt, kan via de Upway-website berekenen wat zijn huidige e-bike waard is. Die verkoopoptie is onder andere interessant voor wie geen nieuwe e-bike wil kopen.

Brede doelgroep

Upway, dat ook in thuisland Frankrijk, België, Duitsland en de Verenigde Staten actief is, haalde vorige week nog dertig miljoen dollar op bij investeerders om verder te groeien. Dat geld gaat op aan nieuwe medewerkers, meer en betere werkplaatsen om fietsen te reviseren, het uitbreiden van activiteiten en het vergroten van de naamsbekendheid. Hoogeveen spreekt van ‘significante investeringen’ in marketing en het plan om een nationale merkcampagne te starten. ‘Best uniek voor een startup die pas twee jaar bestaat.’ Concrete ideeën kan de marketingmanager nog niet delen. ‘We werken nu met mediabureaus om ideeën te realiseren. In Duitsland en Frankrijk hebben we in ieder geval gezien dat digital goed werkt, maar één van de lastigste dingen is het bepalen van focuspunten in de marketingstrategie.’

De reden dat die focuspunten moeilijk voor Upway te bepalen zijn, komt volgens Hoogeveen omdat de startup een breed publiek wil bereiken. De doelgroep is tussen de 25 en 65 jaar oud en woont in heel Nederland. ‘Dat maakt het lastig om één marketingkanaal te kiezen. Want we bedienen de Randstad, maar bijvoorbeeld ook kleine dorpen in Noord-Nederland. En misschien werken advertenties in de krant daar beter dan online advertising. Daar beraden we ons nu op, in combinatie met cijfers uit onze database.’

'Nieuwe e-bike is te duur'

Upway zegt tot dusver wereldwijd twintigduizend e-bikes refurbished te hebben. Die e-bikes zijn van vrijwel alle bekende fietsenmerken, komen met één jaar garantie en zijn volgens de verkoper twintig tot zestig procent goedkoper dan een nieuwe elektrische fiets. Hoogeveen: ‘Het grootste probleem is dat mensen een nieuwe e-bike te duur vinden, maar ook niet altijd vertrouwen hebben in het kopen van een tweedehands e-bike. Ze zijn bang voor defecten en vervolgens hoge reparatiekosten. Upway lost beide problemen op door een goedkopere en gecontroleerde fiets met garantie te verkopen. En een e-bike een tweede leven is ook beter voor het milieu.’ Een aanstaande landelijke marketingcampagne moet heel Nederland bekend maken het merk en zijn propositie.  

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie