Premium

Breaking: Galaxy-smartphone wordt mogelijk slimme advertentie-tool van Samsung

Uit met de pret van het advertentievrije smartphonegebruik?

Samsung

Nu bent u nog gewend om uw mobieltje te gebruiken zonder dat advertenties op het scherm verschijnen. In tegenstelling tot de meeste apps en websites. Dat gaat mogelijk drastisch veranderen als uw mobiel of tablet een Galaxy van Samsung is. Dat zeggen wij niet, maar wel de uitgekiende patent- en trademark-onderzoekers van LetsGoDigital (LGD).

‘Samsung Mobile Ads’

De onderzoekers van LGD ontdekten dat Samsung Electronics via een tussenpersoon een trademark ingediend had bij de EUIPO (European Union Intellectual Property Office) met als merknaam ‘Samsung Mobile Ads’. 

De trademark is volgens LetsGoDigital gecategoriseerd als Class 9 en Class 35, met als veelzeggende omschrijving; ‘smartphones; tablets computers; advertentie services; advertenties via mobiele telefoonnetwerken; software voor gebruik in advertising; software voor het huren van advertentieruimtes op websites.’ 

Hoe Samsung smartphones voor advertenties zou kunnen gaan inzetten, kan uit de trademark-omschrijving niet in detail worden afgeleid. LGD-redacteur Ilse Jurrien acht het ‘aannemelijk’ dat Samsung een soort advertentie-tool  ontwikkelt voor adverteerders. ‘Dat is misschien wel leuk adverteerders, maar is het sterk de vraag of de consument daar blij mee is.’

Tweede Facebook

Samsung gaat zijn klanten mogelijkerwijs dus verrassen met  ‘op interesse gebaseerde advertenties’ via een advertentie-tool. Die mogelijkheid wordt adverteerders al aangeboden voor de Samsung Smart TV’s.‘Een dergelijke advertentie-toolkit zou heel goed ook op de Galaxy’s kunnen worden toegepast,’ aldus Jurrien.

Deze site meldt het volgende: ‘We leverage a proprietary data set no one else has, to deliver insights to marketers no one else can offer.’ Dat roept in analogie met de plannen voor de ‘Samsung Mobile Ads’ dan weer vragen op rondom die aard en hoeveelheid van data die Samsung gaat gebruiken voor het advertenties.

Hoeveel en welke data Samsung uit (i.a.) de mobieltjes van zijn gebruikers kan onttrekken, is niet duidelijk, maar Jurrien is daar niet gerust op. ‘Waarschijnlijk weet Samsung heel veel van zijn gebruikers. Je moet niet opkijken dat er specifieke advertenties op je smartphone verschijnen als je een bepaald winkelcentrum binnenloopt.’

Een advertentieplatform wat op basis die op basis van persoonlijke data dus adverteerders in staat stelt advertenties precies en effectief te targetten.... Een tweede Facebook dus.

Kritisch voor en op publicisten

LetsGoDigital is een internationale tech-onderzoekssite met ook een engelstalige en Koreaanse site. Dat zelfs een gerenommeerde nieuwssite als Forbes (die de scoop al heeft overgenomen) gebruikt maakt van de publicaties van LGD, verbaast Jurrien niet inmiddels niet meer. ‘We hebben een groot internationaal netwerk en onze publicaties zijn gebaseerd op grondig onderzoek. De doelgroep betaat dan ook primair uit publicisten.’

‘Wij werken per definitie voor de kritische journalist’, zegt Jurrien stellig. 'Aan kritische tech-journalistiek ontbreekt het wel eens in Nederland', vindt ze. ‘Veel publicisten worden gesponsord of zijn blij dat ze als eerste een nieuwe device in handen mogen krijgen, soms leiden die dingen tot een vorm van belangenverstrengeling. Je ziet in ieder geval dat veel persberichten van de grote techbedrijven zonder kritische noot worden overgenomen. Wij zijn er om die kritische noot van een basis te voorzien.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie