Koert van Mensvoort: 'We nemen mensen mee op een reis naar de toekomst'

Next Nature exposeert in het Evoluon, dat weer open is voor publiek. Oprichter Koert van Mensvoort vertelt over zijn plannen en projecten.

Koert van Mensvoort, foto: Walter Kallenbach
Koert van Mensvoort

Het Evoluon in Eindhoven is afgelopen weekend na 33 jaar weer open voor publiek, met de tentoonstelling Retro Future. Grote kracht achter de heropening is stichting Next Nature, een stichting die inzichten biedt in de toekomst van technologie. Oprichter Koert van Mensvoort - een van de keynotes op MarketingLive! - heeft als doel mensen mee te nemen op een reis naar die toekomst. Van Mensvoort is kunstenaar, filosoof een wetenschapper. Hij geeft zijn visie vorm in alle mogelijke media. Enkele van zijn projecten zijn de Nano Supermarket (een als supermarkt vermomde reizende expo waarin technologieën van morgen worden gepresenteerd), de Datafontein (een via het internet met wisselkoersen verbonden water fontein), het Kweekvlees Kookboek (dat het vlees van de toekomst verkent), de Fake For Real Memory Game (over de spanning tussen realiteit en simulatie) en het Rayfish Footwear project (over een fictief bedrijf dat gepersonaliseerde schoenen maakt van genetisch gemodificeerd roggeleer).

Het Evoluon is een van de opvallendste gebouwen van Nederland en heeft de vorm van een discus. 56 jaar geleden werd het gebouwd als uithangbord van technologische vooruitgang, maar vanwege bezuinigingen sloot het gebouw voor publiek.

Eigenaar van het gebouw was Philips, die het in 2018 van de hand deed met de eis dat de nieuwe eigenaar weer vol zou inzetten op toekomsttechnologie. En daar komt Next Nature om de hoek kijken, een stichting die wereldwijd projecten organiseert op het snijvlak van kunst, technologie en wetenschap. De komende tien jaar zal Next Nature verbonden zijn aan het Evoluon. Afgelopen weekend ging de eerste expositie van start, Retro Future genaamd. Directeur Koert van Mensvoort vertelt.

Om te beginnen: wat doet Next Nature precies?

‘Next Nature is een stichting die zich bezighoudt met het feit dat technologie zo over ons heen komt dat het eigenlijk onderdeel van de natuur wordt. Dat klinkt abstract, maar kijk naar de mobiele telefoon. Ruim twintig jaar geleden hadden niet veel mensen een mobiel of vroegen zich af wat ze eraan hadden. Maar tegenwoordig voelt het alsof je een lichaamsdeel mist als je je telefoon vergeet. De mens leeft met technologische verandering, het is de natuur van de toekomst. Met Next Nature laten we zien hoe we daarmee gaan leven en hoe we dat in goede banen kunnen leiden. We noemen onszelf ook weleens een 21e eeuwse natuurbeweging en willen de balans vinden tussen biologie en technologie.

Dat is de reden waarom we er zijn. We doen onderzoek en publicaties en organiseren exposities waarbij we laten zien hoe je technologie in de toekomst toepasbaar maakt. We willen bespreekbaar maken hoe die toekomst eruit gaat zien. We bestaan al meer dan tien jaar en hebben wereldwijd veel gedaan. Het bekendst is ons kweekvleesonderzoek, dat wereldwijd groot is opgepakt. En nu hebben we een vaste plek in het Evoluon in Eindhoven, een lekkere ruimte als tempel voor de toekomst.’

Wie zijn je inspiratiebronnen?

‘Leonardo da Vinci vind ik op persoonlijk niveau een grote inspiratiebron. Dat was iemand die niet echt een beroep had, maar wel altijd de wereld om zich heen bestudeerde, daarop reflecteerde en vormgaf. Hij was mijn drijfveer om aan filosofie te beginnen. Ik heb meerdere masters op het gebied van kunst, technologie en filosofie, op verjaardagsfeestjes is het lastig uit te leggen wat ik doe.

Ook ik heb geen beroep, maar wel een thema. In mijn eigen werk ben ik met technologie bezig, daarnaast werken we met fellows die zich hebben verbonden aan Next Nature. Die beheersen verschillende disciplines uit de wetenschap, kunst, journalistiek, ontwerp, noem maar op. Da Vinci deed ook niet alles zelf. In projecten proberen we met Next Nature die disciplines te verbinden en tastbaar te maken, daar zijn verschillende skills voor nodig. Da Vinci had dat ook.’

Next Nature is de komende tien jaar gelieerd aan Evoluon, dat na 33 jaar weer is geopend. Hoe zijn jullie daar terecht gekomen?

‘Het Evoluon was jarenlang geen publieksplek. Al jaren werd ik af en toe gebeld met het idee: “We moeten er wat mee doen, doe je mee?”. Ik zei altijd ja natuurlijk. Intussen groeide Next Nature door, als stichting zijn we inmiddels een stuk verder en organiseren inmiddels grote tentoonstellingen in bijvoorbeeld China. Toen kwam het telefoontje dat Philips het Evoluon had verkocht aan een ondernemer die de belofte deed er weer een publieke plek van te maken. Toen zei ik dat ik niet alleen wilde meedoen, maar de kar wilde trekken.

We hebben nu iets totaal nieuws neergezet, niet de oude spullen teruggezet. Maar de intentie is dezelfde als vroeger, namelijk het verwonderen over het menselijk vernuft en wat dat voortbrengt. Het is een prachtig gebouw van 56 jaar oud, dat nu weer een toekomstplek is rond technologie. Het past als een handschoen. Hier kunnen we laten zien wat we inhoudelijk doen. We hebben natuurlijk ook de enorme verplichting om er ook echt iets van te maken. Het gebouw gaat een nieuwe fase in en ik zie het als een mooie kathedraal die we een generatie verder mogen brengen.’

Dit weekend opende de eerste expositie, Retro Future. Vertel?

‘Retro Future is een tentoonstelling van ruim 3.000 vierkante meter groot. Afgelopen weekend zagen we dat veel mensen er goed de tijd voor namen. Een van de hoogtepunten is de Virtual Reality Time Machine, waarbij je als bezoeker in een tuigje wordt gehangen. Na instructies krijg je een VR-bril op en zie je het landschap om je heen veranderen. Dat gaat steeds sneller – in tien minuten word je 100 miljard jaar de toekomst ingezogen. Tijdens de vlucht ga je zelf ook vliegen, je wordt fysiek opgetild in de time machine. Wetenschappers hebben deze ontwikkeld en kunstenaars zijn betrokken voor het ontwerp. Dat is heel wat anders dan saai op een stoel zitten. Er kunnen vier mensen tegelijk in de time machine, zo’n 120 per dag. Voor dit onderdeel moet je apart een ticket met tijdslot kopen.’

Hoe kijk je naar marketing, welke rol speelt dit in je werk?

‘In onze organisatie leid ik allerlei teams met mensen die verschillende skills hebben. Marketing is daar een van. Wat ik altijd probeer te laten zien, is dat marketing ook kunst is. Marketing is niet alleen een doel om mensen naar je tentoonstelling te krijgen, het dient ook een maatschappelijk doel: we willen mensen inhoudelijk laten ervaren wat de invloed is van technologie. Ik ben zelf geen marketingexpert, maar anderen wel. Samen vinden we de balans die goed werkt, dat vind ik altijd erg leuke gesprekken.’

Ben je de komende tien jaar volledig bezig met Evoluon of spelen er ook nog andere projecten in de nabije toekomst?

‘Het Evoluon staat met stip op één, er gaat veel energie uit de organisatie naar toe. Maar we doen zeker ook andere projecten. We hebben een wereldwijd netwerk en willen ons ook heel actief blijven ontwikkelen in bijvoorbeeld Sydney, de VS of Azië. Wat dat betreft zijn we een global voice: een ander geluid dat over de hele wereld de natuur van de toekomst wil vormen.

Een van die lopende projecten is Eco Coin. Dat is een ecomunt die voortkomt uit het idee dat je niet alleen geld verdient met het omkappen van bomen, maar dat je ook waarde creëert met het planten van bomen. Dat willen we belonen met een Eco Coin: dat je er ook voor betaald wordt als je iets goeds doet voor de aarde.’

Koen van Mensvoort is een van de keynotes op MarketingLive!, het congres dat op 8 november plaatsvindt voorafgaand aan de uitreiking van de Effie Awards. Ga voor het programma en tickets naar Marketingeffielive.nl.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie