Kyra Roest breekt een lans voor ál het talent: van jong tot oud

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt vakgenoten naar hun inspiratie. Ditmaal 'verbinder' Kyra Roest van AdBusiness.

Kyra Roest

Deze week is Kyra Roest, eigenaar van AdBusiness en verbinder* in de internationale creatieve industrie, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week.

Roest over haar week: ''Mijn thema is talent, omdat ik van mening ben dat veel talent verloren gaat. En dan heb ik het over talent dat nog niet bij een bureau heeft gezeten, of talent dat alle vakprijzen lang geleden al heeft gewonnen. In bijna ieder bureau is dezelfde leeftijdsgroep zichtbaar. Mannen en vrouwen van boven de 50 zijn zeldzaam (lees desgewenst dit artikel over The Agesime in Advertising) en hetzelfde geldt voor jonge reclamemakers van onder de 25.

Maar talent ("natuurlijke begaafdheid, iem. met veel aanleg", aldus Van Dale) gaat niet over leeftijd. Het gaat er niet om of je jong of oud bent, junior of senior. Ik zet deze week daarom de spotlight op dit onderbelichte, diverse talent, die ikzelf rockstars en superstars noem, om te laten zien dat ze er zijn. En om te benadrukken dat wij als industrie - in de hele discussie over diversiteit - twee hele belangrijke, grote groepen links laten liggen.'

Hier haar 5 bijdragen:

1. Eugène en Mart, in één beeld

'Rockstars Mart Boudestein en Eugène Roorda. In één beeld gevangen. Eugène die gefotografeerd wordt door Mart. Roorda Boudestein Verbeek was mijn tweede werkgever in de reclame-industrie. Roorda was een mentor, die me het mantra "Gewoon durven!"  leerde. En Mart was een leraar die me het boekje The Seven Habits of Highly Effective People van Stephen Covey gaf. Een kleine update over de heren: Eugène geniet van zijn pensioen en helpt hier en daar nog wel eens een oude vriend. Mart is fotograaf, met het talent om een heel karakter in één beeld te vangen.'

Advertentie
advertisement
Eugène Roorda door Mart Boudestein
Eugène Roorda door Mart Boudestein

2. Pay it forward

'Superstar Fergus Riem Vis is 21 en weet nu al wat hij wil worden: regisseur van commercials. Ik heb hem meegenomen naar 'n sessie van de ADCN waar ik hem heb voorgesteld aan rockstar Johan Kramer - puur om te praten over hoe Johan side projects aanpakt. Een vervolg kwam er ook. Johan heeft niet alleen advies gegeven, maar ook een camera. Hoe cool is dat! Bekijk hieronder de korte film die Fergus ermee maakte.'

3. The value of talent

'Rachel Kennedy, artdirector bij 180 Kingsday, is een rijzende superstar, deed vorig jaar mee met See it Be it in Cannes (for the next generation of female creative leaders) en heeft een eigen project, dat Undo The Taboo heet en over (on)gelijke beloningen in de marketing- en reclame-industrie gaat. Het idee: als je je salaris deelt op het platform, kun je ook zien wat anderen (vrouw, wit, zwart, jong, oud, man, genderloos, you name it) verdienen. Wat ik hier zo cool aan vindt, is dat het verder gaat dan over ongelijkheid praten. Rachel walks the talk!'

Rachel Kennedy
Rachel Kennedy

4. Fab talent

'Nu is het de beurt aan en daarom de spotlight op al het Fab(uleus) talent dat er in de industrie is - met dank aan voormalig hoofdredacteur van Adformatie, Astrid Prummel, en hoofdredacteur van Fonk, Nicolette Hulsebos, voor de input: Barbara TammesDorine RinkesJohanna KoelmanMachteld RijntenMachteld van der GaagMadelijne KoolPeggy SteinWil Oortgijs en Astrid Prummel zelf. En zo zijn er nog veel meer grandes dames.'

Madelijne Kool
Madelijne Kool

5. Talent is everywhere

'Ik heb in een grijs verleden een keer mee gewerkt aan de productie van een film. Daar heb ik Dennis Overeem leren kennen. Mooi mens. Dennis is ook een talent. Als acteur, als regisseur en als oprichter van The Buddy Film Project. Gestart als crowdfunding project, inmiddels een officiële stichting waar gevluchte filmprofessionals worden gekoppeld aan Nederlandse collega’s.

Buddy Film Casting is het castingbureau waar diversiteit centraal staat. Producenten en regisseurs kunnen bij hen een eigentijdse en originele aanpak verwachten die past bij het Nederland van nu. Johan Kramer en Ismael ten Heuvel weten de weg al naar BF Casting te vinden. Wie volgt?'

*) Kyra Roest is o.a. initiatiefnemer van de Embassy of Dutch Creavity, organisator van de Epica Awards, docent aan The New School, Orange Lions-vertegenwoordiger en Global VP Creativity bij de IAA (International Advertising Association).

Sinds vorig jaar vraagt Nils Adriaans mensen uit het vak om een week lang curator te van zijn Random Pic(k) Of The Day For A Week: ‘Iedere dag plaats ik dan een door haar of hem gekozen visual, plus een korte toelichting op mijn Facebook-pagina.’ Sinds dit jaar bundelt hij de bijdragen van zijn curatoren op vrijdag op Adformatie.nl. #RPOTDFAW

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie