Versterk je campagne, kies voor een betrouwbaar mediaplatform

'Let op de betrouwbaarheid van de media-omgeving bij je mediaplanning'

kids

Op 13 juli verscheen er een door medialandgenoten veelvuldig aangehaald en gedeeld artikel met als titel ‘Vertrouwen in mediaplatform vergroot reclame-succes’. Het advies van Sanoma, IPG Mediabrands Marketing Sciences en Alpha.One op basis van hun onderzoek: let op de betrouwbaarheid van de media-omgeving bij je mediaplanning. Dit sluit aan bij eerder Ster-onderzoek en de onderzochte - sterke - betrouwbaarheid van de publieke omroep

Positief effect van logo’s publieke tv-zenders

Eerder deden wij als Ster, samen met Neurensics, ook al neuro-onderzoek naar het effect van programma- en zenderomgeving op de effectiviteit van tv-commercials. Uit dat onderzoek bleek dat een programma ervoor kan zorgen dat de positieve emoties over een tv-reclame toenemen, en dat tegelijkertijd de negatieve emoties afnemen. Daarnaast blijkt dat ons brein een positief gevoel koppelt aan het zien van de logo’s van de publieke televisiezenders. Deze positieve emoties stralen af op de commercials die vertoond worden op deze zenders. Een gevoel dat nog eens sterker wordt naarmate men langer naar de zender kijkt.

Vertrouwen in publieke omroep groot

Het vertrouwen in de Nederlandse Publieke Omroep is dan ook groot. Uit de jaarlijkse Mediamonitor van het Commissariaat voor de Media blijkt dat Nederlanders wat betreft nieuwsaanbieders het grootste vertrouwen hebben in de NPO als nieuwsaanbieder.

NPO-voorzitter Shula Rijxman benadrukt het belang van een sterke publieke omroep: “De NOS legt met zijn betrouwbare en voor iedereen toegankelijke nieuwsvoorziening de lat hoog. Net zoals andere journalistieke programma’s bij de publieke omroep, zoals Zembla, Brandpunt+ en Nieuwsuur dat ook doen. Daar profiteert heel Nederland van. Een maatschappelijke waarde waar we zuinig op moeten zijn en die steun verdient.” Nederlanders bestempelen niet alleen de journalistieke programma’s van de NPO als betrouwbaar. Ook populaire programma’s als Kijken in de ziel, Over mijn lijk, Het geheime dagboek van Hendrik Groen, Door het hart van China en Floortje naar het einde van de wereld, zien zij als zeer betrouwbaar (MAP, GfK).

Het succes van je campagne is mede afhankelijk van het mediaplatform

Ster versterkt

Ik, medialandgenoot, ben tevens consument en blij met een sterke betrouwbare publieke omroep. Dat merken er hun voordeel mee kunnen doen, is voor hen zeer interessant. Het advies van IPG Mediabrands, Sanoma en Alpha.One kan Ster alleen maar onderstrepen: het succes van je campagne is mede afhankelijk van het mediaplatform waar jouw uitingen te zien of te horen zijn. Kiezen voor een mediaplatform dat door het publiek betrouwbaarheid wordt bevonden, zal je campagne versterken. Reclame-inzet op TV, radio of online bij de NPO, is daarom een slimme keuze.

Wil je de onderzoekuitgave van Ster lezen? Klik dan hier

Wil je De positie van een tv-commercial op effectiviteit - Wat vindt ons brein? de onderzoekuitgave van Ster ontvangen? Of wil je meer weten over adverteren bij de NPO? Neem dan contact op met Noortje Lankhaar via noortje.lankhaar@ster.nl of 035-6725500.”

 

 

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.