Premium

Albert Heijn: ‘Het is helemaal geen Pietenban’

Vorig jaar waren in Albert Heijn Sint en Piet ook niet prominent te zien. ‘Het is helemaal geen besluit om Piet uit de winkel te bannen.’

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ondanks het feit dat de wereld op verschillende plekken in brand staat, gaat het in Nederland donderdag over de (vermeende?) Pietenban van Albert Heijn. Woensdag schreef Distrifood dat de marktleider in de supermarktbranche zo ongeveer , donderdag schreven onder andere NRC, AD, RTL en Geenstijl dat Albert Heijn Pieterman in de ban doet.

Bij nationale discussies zijn het altijd hoge bomen als en Albert Heijn die de meeste wind vangen. De keuze ‘tegen’ Zwarte Piet wordt Albert Heijn door aanhangers van een traditionele viering van het Heerlijk Avondje zeer kwalijk genomen. Die keuze houdt in dat Zwarte Piet niet te zien is in de aankleding van de winkels of de televisiecampagne. Albert Heijn verwoordt dat als volgt: ‘Wij kiezen voor versieringen en beelden die feestelijk zijn en die rekening houden met alle gevoelens.’ Wel worden er bijvoorbeeld chocolade Pietjes verkocht.

Dat klinkt als ‘goede vrinden willen blijven met iedereen’. Alleszins begrijpelijk en te billijken voor een grote supermarkt. Albert Heijn zegt dan ook: ‘Heel Nederland komt bij ons over de vloer. Bij alles wat we doen houden we rekening met de wensen van onze klanten.’

Maar door Zwarte Piet weg te laten, lijkt Albert Heijn juist een heleboel vrienden te verliezen. Niet alleen de pers laat van zich horen, ook twitter slaat op hol, waar Sinterklaasfanaten de hashtag in het leven hebben geroepen. Vrienden blijven met iedereen, zo makkelijk is dat niet.

Zag Albert Heijn het besluit om te ‘ontpieten’ van tevoren eigenlijk niet als een enorm risico om een grote groep klanten tegen zich in het harnas te jagen? Els van Dijk, woordvoerster van Albert Heijn, zegt dat je eigenlijk niet goed kan spreken van een dergelijk ‘besluit’. Ze zegt: ‘Zo werkt dat niet. We kijken elk jaar wat we gaan doen. Sinterklaas bestaat uit veel meer symbolen. Vorig jaar waren Sint en Piet ook niet prominent in de winkel te zien. Je kan dus moeilijk zeggen: “We hebben nu het besluit genomen om Zwarte Piet te bannen.”’ Van een risicoanalyse vooraf is volgens Van Dijk al helemaal geen sprake geweest.

Natuurlijk kijkt Albert Heijn naar wat klanten willen. Van Dijk: ‘Op dit moment worden er in Nederland gesprekken gevoerd over de toekomst van het Sinterklaasfeest en de rol van Piet. Als we naar onze klanten kijken zien we dat sommige klanten graag het traditionele Sinterklaasfeest voortzetten en dat andere klanten graag op een andere manier het Sinterklaasfeest willen vieren. We hebben te dealen met verschillende wensen.’

Het is volgens Van Dijk dan ook niet ondenkbaar dat Sint en Piet een bezoek brengen aan vestigingen van Albert Heijn. Maar dan moet de temperatuur van het water wel goed zijn. Van Dijk: ‘Voor de kinderen worden in onze winkels weer leuke activiteiten georganiseerd, winkels die daarboven op Sint en Piet willen uitnodigen wordt gevraagd rekening te houden met het lokale sentiment.’ De eerste vestigingen van Albert Heijn die hun eigen plan trekken, zijn overigens al .

Van Dijk vindt de reacties in de pers ongenuanceerd. Vooral de koppen vindt ze geen recht doen aan de situatie. ‘We doen Zwarte Piet niet in de ban. Die keuze is niet op die manier gemaakt.’ Het is het lot van de marktleider, weet de woordvoerster. Maar schade aan de het merk zal het volgens haar niet opleveren. ‘Nee hoor, klanten zullen Albert Heijn met Sinterklaas gewoon weten te vinden. Op social media sturen wij heldere boodschappen uit om de consument uit te leggen wat we doen.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie