Bedrijfsleven reageert nog lauw op Maxima

Eén op de vijf Nederlandse bedrijven geeft aan in te zullen haken op het huwelijk van Willem-Alexander en Máxima. Het inhaken gebeurt op verschillende manieren.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een kwart van de bedrijven die inhaakt doet dat door middel van een zogenaamde inhaakadvertentie, eveneens een kwart koppelt er een promotionele actie aan en ruim eenderde van de bedrijven brengt tijdelijk speciale oranje producten op de markt. Vrijwel al deze acties starten voor het huwelijk met een verwachte piek in week 3 en 4.Dit blijkt uit cijfers van Contactive Marketing Contact Center dat in opdracht van DraftWorldwide in week 2 telefonisch onderzoek uitgevoerd heeft onder het bedrijfsleven (hofleveranciers, nationale adverteerders rond EURO 2000 en look-a-likes van beide profielen).
De Máxima-monitor startte 31 maart 2001 direct na de televisie-aankondiging van de verloving van het paar (een programma dat uitgroeide tot het best bekeken tv-programma van 2001 met 7.5 miljoen kijkers). De afgelopen 3 weken is er een continue monitor uitgevoerd op alle promotionele commotie rondom dit huwelijk. De monitor zal doorgaan tot na het huwelijk.
Bedrijven willen inhaken omdat het commercieel interessant is, maar de opgegeven budgetten zijn niet spectaculair (het overgrote deel is minder dan 50.000 euro). De door de Máxima Monitor geregistreerde activiteiten zijn niet opvallend en vaak kleinschalig. Hiervoor lijken drie redenen te bestaan. Allereerst de historisch gegroeide lage koopbereidheid op consumentenniveau in de eerste maanden van het jaar, als tweede de hoge risico’s als gevolg van de korte terugverdientermijn van dit ééndaags-evenement en tenslotte de na-ijl effecten van 11 september 2001 waardoor bedrijven meer terughoudend zijn geworden.
Een waarnemingsronde langs nationale winkelketens uitgevoerd in week 2, ondersteunde dit beeld: er was nog weinig oranje te zien terwijl het huwelijk op dat moment nog slechts 3,5 sweek was verwijderd. Alleen de keten Blokker had een kleine hoek ingericht met speciale oranje producten.In week 3 zien we dat de grote winkelketens het aanstaande huwelijk toch redelijk beginnen op te pakken. Etalages kleuren oranje, soms met, maar veel vaker zonder speciale oranje producten of acties. Ze zijn er wel. Sinds deze week brengen HEMA en V&D een speciaal ontworpen lijn rondom het huwelijk bestaande uit kronen, kalenders, schrijfboekjes, pennen, buttons, stickers etc.
Opvallend is de link die V&D in haar presentatie naar Valentijnsdag legt. Zodoende tracht het warenhuis waarschijnlijk enige risicospreiding te plegen. Ook wordt er een koppeling gemaakt met de characters van "Liefde is…." Blijkbaar zien beide ketens voldoende commercie in een speciaal voor deze gelegenheid ontworpen lijn.

Andere ketens zoals Bart Smit en Blokker hebben een hoek van hun winkels ingericht met oranjeartikelen. Gedeeltelijk zijn dit specifieke Willem-Alexander & Máxima (W&M) artikelen, gedeeltelijk generieke oranje artikelen zoals oranje ballonnen of haarverf. In het oog sprong Hunkemöller. De keten van damesondergoed heeft zijn eigen oranje product: een oranje slipje mèt kroontje.
De supermarkten verschillen nogal in hun oranjekoorts. Albert Heijn doet (nog) vrijwel niks, terwijl Dirk van den Broek reeds 2 weken geleden een hoek met W&M vlaggen en sjaals had. Konmar en De Boer geven deze maand de Procter & Gamble W&M vlag cadeau bij besteding van tenminste 35 euro.
Het merendeel van de winkels voert nog geen speciale oranjeproducten, maar versiert de etalage of winkel met wat oranje accenten.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie