BMW, GSUS en Ajax favoriet in Nederland

De Top-10 van populairste merken wordt aangevoerd door autofabrikant BMW (1), met kledingmerk GSUS (2) en AFC Ajax (3) als runners up. Ruim 22.000 mensen hebben deelgenomen aan de Nationale Merkencompetitie om hun stem uit te brengen op hun meest favoriete merk. Meer dan 700 merken, verdeeld over 34 categorieën, streden 14 dagen om de titel 'Populairste merk van Nederland'.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De belangrijkste merken uit verschillende sectoren werden in een populariteitspoll op MSN.nl in categorieën geplaatst, van auto’s tot koffie, van bank tot voetbalploeg. Aan de consument werd per categorie gevraagd welk merk hen het meeste en welk merk hen het minste aanspreekt. Tot slot werd aan de respondenten gevraagd om uit hun persoonlijke lijst van favorieten per categorie hun superfavoriet te kiezen. Die superfavoriet is dus het merk BMW.

Binnen de categorieën zie je soms grote verschillen tussen de voorkeur voor merken bij mannen en vrouwen. Bij kleding kiezen mannen liever voor de merken Diesel, Levi’s en GSUS. Vrouwen laten deze merken links liggen en kiezen massaal voor Esprit, Only en H&M. Dat vrouwen nog steeds aan de lijn denken blijkt uit de voorkeur voor Spa. Red Bull doet het vooral onder mannen en jongeren erg goed. Coca-Cola is bij beide seksen nog steeds favoriet. In de categorie sportkleding en sportschoenen wint Nike, maar de voorsprong op PUMA en adidas is niet groot. Bij vrouwen en jongeren onder de 25 jaar is het hippe merk PUMA populairder. Bij mannen en 25-plussers doen adidas en Nike het beter.

Binnen de categorie sterke dranken is Bacardi de absolute winnaar. Baileys dankt de derde plek vooral aan de vrouwelijke respondenten. Vrouwen kiezen nog steeds voor Baileys, Passoa, Safari, Coebergh en Pisang Ambon.

Merken blijken vaak erg goed bij elkaar blijken te passen:

  • Warchild sympathisanten lopen graag in PUMA kleding
  • Club Med vakantiegangers winkelen veel vaker bij Albert Heijn
  • Liefhebbers van Vodafone luisteren vaker naar Radio 538, terwijl T-Mobile fans meer hebben met Yorin FM en de Orange stemmers een duidelijker voorkeur voor 3FM hebben.
  • De mannelijke BMW fan hijst zich het liefst in een Armani pak.
  • De supporters van Feyenoord klussen bij voorkeur met Karwei
  • Ajax en Amstel bier gaan heel goed samen, terwijl PSV supporters kiezen voor Bavaria. Feyenoord supporters kiezen vaker voor het Limburgse Hertog Jan
  • Niets is zo lekker als met een kopje Douwe Egberts koffie op je gemak De Telegraaf of het Algemeen Dagblad door te nemen. De snelle Sp!ts-lezer geeft de voorkeur aan de oploskoffie van Nescafé.
  • De lezers van de goede verhalen in Playboy zijn ook liefhebbers van Bacardi.
  • Vrouwen kiezen voor Cosmopolitan in combinatie met Baileys
  • Canal Plus en MTV kijkers drinken meer Red Bull voor de buis en eten daarbij vaker Pringles.

    De Nationale Merkencompetitie - die volgend jaar herhaald zal worden - is een initiatief van Red Cell Not Just Film, MSN en Hill & Knowlton Nederland en was eerder al in België een groot succes.

  • Plaats als eerste een reactie

    Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

    Word lid van Adformatie → Login →
    Advertentie