De belangrijkste merken uit verschillende sectoren werden in een populariteitspoll op MSN.nl in categorieën geplaatst, van auto’s tot koffie, van bank tot voetbalploeg. Aan de consument werd per categorie gevraagd welk merk hen het meeste en welk merk hen het minste aanspreekt. Tot slot werd aan de respondenten gevraagd om uit hun persoonlijke lijst van favorieten per categorie hun superfavoriet te kiezen. Die superfavoriet is dus het merk BMW.
Binnen de categorieën zie je soms grote verschillen tussen de voorkeur voor merken bij mannen en vrouwen. Bij kleding kiezen mannen liever voor de merken Diesel, Levi’s en GSUS. Vrouwen laten deze merken links liggen en kiezen massaal voor Esprit, Only en H&M. Dat vrouwen nog steeds aan de lijn denken blijkt uit de voorkeur voor Spa. Red Bull doet het vooral onder mannen en jongeren erg goed. Coca-Cola is bij beide seksen nog steeds favoriet. In de categorie sportkleding en sportschoenen wint Nike, maar de voorsprong op PUMA en adidas is niet groot. Bij vrouwen en jongeren onder de 25 jaar is het hippe merk PUMA populairder. Bij mannen en 25-plussers doen adidas en Nike het beter.
Binnen de categorie sterke dranken is Bacardi de absolute winnaar. Baileys dankt de derde plek vooral aan de vrouwelijke respondenten. Vrouwen kiezen nog steeds voor Baileys, Passoa, Safari, Coebergh en Pisang Ambon.
Merken blijken vaak erg goed bij elkaar blijken te passen:
De Nationale Merkencompetitie - die volgend jaar herhaald zal worden - is een initiatief van Red Cell Not Just Film, MSN en Hill & Knowlton Nederland en was eerder al in België een groot succes.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!