Premium

CPNB deelt luisterboeken uit op Schiphol om kids aan het lezen te houden in de vakantie

Leesdip! Leerlingen komen van vakantie terug met een lager leesniveau. Hoe moet het uitdelen van 'n luisterboek daar verandering in brengen?

Besties

Boekenkoepel CPNB en reisorganisatie Tui gaan op Schiphol en Zaventem (Brussel) duizenden luisterboeken aanbieden aan jonge kinderen die op vakantie gaan. Het gaat om zogeheten ‘Besties’, fysieke luisterkaarten met een app, waar middels NFC-technologie luisterverhalen mee kunnen worden afgespeeld, als ze tegen een smartphone worden gehouden. CPNB sloot afgelopen april een samenwerking met de maker van de luisterkaarten.

Kinderen kunnen met de kaarten twee gesproken verhalen horen. Een van Kolletje & Dirk (30 minuten, voor 3 tot 5-jarigen), een van Dolfje Weerwolfje (300 minuten, voor 5 tot 9-jarigen, beide populaire boekenreeksen onder jonge kinderen. Het doel? CPNB en Tui hopen dat kinderen en ouders op deze manier op het idee worden gebracht om ook op vakantie te blijven lezen.

Cruciaal

Dat blijven lezen in de vakantie is volgens CPNB-directeur Eveline Aendekerk cruciaal. Vooral de kinderen die al moeite hebben met lezen, worden in de zomervakantie getroffen door een leesdip. ‘Leerkrachten zien te vaak dat leerlingen na de vakantie met een lager leesniveau terugkomen in de klas. Dat is ontzettend jammer en onnodig. Met dagelijks vijftien minuten lezen is deze leesdip al te voorkomen.’

Geen boek?

De logische vervolgvraag is dan ook waarom CPNB (en Tui) dan luisterboeken uitdelen en geen echte boeken (of e-books). ‘Nou’, zegt Job Jan Altena, woordvoerder bij CPNB, ‘de kracht van voorlezen moet niet onderschat worden. Als ouders 15 minuten per dag voorlezen, dan levert dat een vergroting van de woordenschat op van duizend woorden per jaar.’ De Besties die worden uitgedeeld moeten wat Altena betreft dan ook gezien worden als een vorm van voorlezen. ‘Nee’, erkent hij, ‘een luisterboek lees je niet, maar het is wel een boek.’

De juiste gate

Blijft toch die doelstelling staan om kids op de camping, op het strand, aan het zwembad zelf aan het lezen te krijgen. Wat dat betreft roept ook het moment van aanbieden vragen op. Zoekend naar de juiste gate is niet hét moment om nog op zoek te gaan naar kinderboeken voor op vakantie. En eenmaal geland op Alanya, Zakynthos of Faro is de kans om een Nederlandstalig kinderboek te kopen danig geslonken.

Altena ziet ook wel dat dat – hoewel niet onmogelijk – geen waarschijnlijk scenario is. ‘Maar je mag toch hopen dat ouders wel kinderboeken meenemen op vakantie. Tegelijkertijd is deze activatie er ook voor het langetermijneffect. Het is een attentie die zorgt voor awareness.’

Ziet de CPNB er brood in om een volgende keer een ‘echt’ boek mee te geven op Schiphol? Concrete plannen liggen er wat dat betreft niet, maar alle hulp om leesplezier onder breed publiek te verspreiden is wat Altena betreft welkom bij CPNB. Hij wijst er ook op dat tijdens de Kinderboekenweek het Kinderboekenweekgeschenk cadeau wordt gedaan. (Bij besteding van 13,50 euro.)

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie