Premium

De appelation d'origine van Gouda Kaas in vier mini-docu's

Brand New Telly maakte vier korte documentaires met topchef Robert Kranenborg. 'Onze Nederlandse kaas is net zo beschermd als champagne en daar mogen we trots op zijn.'

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Frankrijk heeft champagne, België heeft Ardennerham en Italië heeft Aceto Balsamico. Producten waar de Fransen, Belgen en Italianen trots op zijn en producten die beschermd zijn met een keurmerk.

Kortgeleden is het ons Nederlanders gelukt om onze eigen Gouda kaas te beschermen middels een kwaliteitskeurmerk. Onze kaas staat nu op de lijst van Europees culinair erfgoed. De Nederlandse Zuivel Organisatie gaf Brand New Telly de opdracht om een campagne te maken om te laten zien dat onze Nederlandse kaas net zo beschermd is. Dat leidde tot vier korte documentaires genaamd ‘Het Geheim van Gouda’.

In de mini-docu&;s brengt topchef Robert Kranenborg in beeld hoe Europees culinair erfgoed ontstaat en wat het kwaliteitskeurmerk voor deze producten betekent. De hoofdrol in de documentaires is natuurlijk weggelegd voor Gouda Holland kaas. Adformatie legde Wouter van der Pauw, head of creative bij Brand New Telly en Steven de Niet, strategy director bij Mindshare, een aantal vragen voor.

Wat was de doelstelling die je meekreeg?
Wvd: &;De doelstelling van de Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO) is om Nederland kennis te laten maken met het (BGA) van Gouda Holland Kaas. Tegelijk willen we ook uitleggen wat een keurmerk inhoudt en dat het iets bijzonders is, waar we als Nederlanders trots op mogen zijn. Neem Champagne, ik hoef aan niemand uit te leggen dat het een keurmerk heeft en dus beschermd is. Met deze campagne laten we zien dat onze Nederlandse kaas net zo beschermd is en dat we daar trots op mogen zijn. Net als de Fransen trots zijn op hun Champagne.&;

Waarom is gekozen voor mini-docu’s?
WvdP: &;Dat Gouda Holland Kaas een keurmerk heeft is niet zomaar iets. Zo’n mooi verhaal verpak je niet in 30 seconden. Daar wil je even bij stil staan. Dat wil je body geven. Content is hier geschikt voor. Maar dan moet je wel op zoek naar een vorm van content die de informatie goed kan dragen en tegelijk entertaining genoeg is om te kijken. Dat zit voor ons allemaal in deze mini-docu’s.&;

Dient de campagne een specifieke doelgroep aan te spreken?
WvdP: &;De doelgroep van NZO is breed. Kaaseters uit Nederland. Daarom zijn we ook op zoek gegaan naar onderwerpen die net als kaas veel mensen aanspreken. Vandaar de parallel met Balsamico, Champagne en Ardennerham. Allemaal producten met een keurmerk die iedereen kent en waardeert.&;

Kan je uitleggen waarom je vindt dat Kranenborg DE man is die dit verhaal over het voetlicht kan brengen?
WvdP: &;Robert is niet zomaar een chef. Hij vind het belangrijk om te weten waar producten vandaan komen. Die nieuwsgierigheid en de passie voor eten was de rede om hem te bellen. Toen wij het idee aan hem voorlegde kwam hij meteen met input voor de docu’s. Zo zijn we bij het prachtige champagne Gosset Brabant terecht gekomen en zijn zelfs bij zijn grote held Massimo Botura in de keuken langs geweest.&;

Hoe zorg je ervoor dat je bereik opbouwt?
SdN: &;De mini-docu&;s worden uitgezonden op de zenders van BrandDeli, maar het grootste deel van het budget spenderen we online en op mobiel om het bereik van de mini-docu&;s te vergroten. Het is namelijk fijne snackcontent en die gaan we juist online groot maken.&;

Wat zijn de overige mediakeuzes geweest?
&;Een groot deel van het budget staat achter het bekijken van de documentaires. Dat kan op het platform van de NZO of direct op YouTube. Daarom zetten we aan de ene kant display in voor het bereik en traffic naar de site en aan de andere kant sponsored stories, promoted video’s en een slim uitgedokterde search strategie. Alles is aangepast aan de digitale journey van de kijker.&;

Champagne:

Ardennerham:

Balsamico:

Gouda Kaas:

Credits

Eindverantwoordelijken NZO: Johan Schildkamp, Marjorie van der Ende, Linda Langhout, Corrien Bakker
Bureau: Brand New Telly
Concept: Wouter van der Pauw, Mirjam van Dijk, Marcel Haasdijk
Account: Sjoerd Craenmehr
Producer: IJsbrand Carmiggeld, Eveline Bloemendal
Productiemaatschappij: Brand New Telly
Regisseur: Deborah Faraone Mennella
D.O.P: Goof de Koning
Fotografie: Oscar Timmers
Editor: Kim Hinrichs
Media Bureau: Mindshare
Media Strategie: Steven de Niet
Account: Martine Schot

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie