De een z'n dood is de ander z'n brood

Het zijn roerige tijden in de financiële wereld. De ene na de andere Amerikaanse bank valt om en ook ons 'eigen' Fortis verkeert in zwaar weer. Voor het eerst is het niet meer het rentepercentage maar het imago van een bank dat op de eerste plaats komt voor de Nederlandse spaarder. Voor het eerst vraagt die zich af of hij zijn zuurverdiende centen nog terugziet als 'zijn' bank omvalt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Val
Er wordt hardop gespeculeerd over een eventuele val van Fortis. De beurskoers van de bank kelderde afgelopen vrijdag met bijna 21% naar een slotstand van ? 5,18; het laagste niveau in vijftien jaar.

ABN-AMRO, dat ook flink last heeft van de geruchtenstroom rond Fortis, liet het kersverse moederconcern ondertussen keihard vallen. Topman Schmittmann stelde tegenover de Telegraaf dat ABN-AMRO nog steeds een 'separate organisatie' is, die goed bij kas zit.

Marketeers
Terwijl de spaarder het garantiestelsel van De Nederlandsche Bank uit zijn hoofd leert, denken marketeers strategieën uit. Vooral ING en de Rabobank spelen handig in op de angst van de geschrokken spaarder en lokken deze met zijn zakje geld naar de eigen bank, met 'zekerheid' als toverwoord.

Advertentie
Het meest treffende voorbeeld hiervan trof ik gisterochtend op de economiepagina van de Volkskrant. Onder de paginabrede kop 'Niets bleef Fortis-topman bespaard' zie je de zorgelijke kop van Verwilst. Het artikel daaronder kopt 'Welke reddingsboei is er nog voor Fortis?'. Met pal daaronder een 3-koloms advertentie van de Rabobank die stelt: 'Spaardeposito? Kies voor de zekerheid van de Rabobank.'

Update maandag 29 september 08.00 uur:
In de tussentijd is bekend geworden dat Nederland en België een deel van Fortis hebben opgekocht om het van een zekere ondergang te redden. ABN AMRO zal worden verkocht.

Meer lezen?



Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie