De grootste stroomstoring van deze eeuw en Tennet zwijgt

Waarom werden gangbare kanalen als Twitter, Facebook en LinkedIn tijdens de uitval niet gebruikt?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Door Mike Ackermans
 
Om 9:37 viel de stroom uit. Niet zomaar, het was de grootse stroomstoring in Nederland in pakweg 20 jaar. In het economische hart van ons land viel de economie pardoes stil. Het was ook de eerste grote stroomstoring in hetmobile/social/online tijdperk.

‘Operationeel’ bericht 

Om 09:41 verliet een automatisch ‘operationeel’ bericht de communicatiesystemen van Tennet, het netwerkbedrijf dat alle transport- en schakelsystemen van elektriciteit in Nederland (én ver daarbuiten) beheert. “In verband met een overschrijding van de bedrijfsvoeringcriteria in het 220/380 kV net is met ingang van het onderstaande tijdstip de NIET NORMALE NET-TOESTAND AFGEROEPEN.”

Stil
En toen werd het stil aan de Utrechtseweg in Arnhem, waar het hoofdkantoor van Tennet is gevestigd. Niet vanwege stroomuitval, want Arnhem was niet getroffen. De eerste tweet van een getroffen consument kwam om 09:38, en minuten later was de stroomstoring trending topic op social media. Maar goed dat in de noordelijke Randstad er geen stroom meer was, anders was uit sommige datacenters wellicht rook gekomen, zoveel mensen probeerden online te komen.

Desastreus
Een stroomstoring in het economische hart van ons land is ’s nachts al lastig en misschien zelfs angstaanjagend, overdag is het ronduit desastreus. Het economische groeicijfer over de maand maart zal een knauw krijgen. Wat hadden we graag meer geweten, zo rond kwart voor tien. Of om tien uur. Waar is de stroom dan uitgevallen allemaal, hoe lang zou het kunnen duren, is er iets ernstigs gebeurd soms? We hoorden dat Schiphol het niet meer deed – zou er een aanslag op een centrale zijn? We hoorden niets.

Journalisten konden bellen 

Terwijl het web en mobile ontploften bleef het stil bij Tennet, en bij de energieproducenten en distributeurs in de getroffen gebieden die van Tennet afhankelijk zijn, zoals Liander en Nuon. Natuurlijk, journalisten konden bellen maar kregen weinig te horen. Dat kan. Maar waarom werden de gangbare kanalen als Twitter, Facebook en LinkedIn in die hete periode van de uitval niet gebruikt?

Berichtje van de website

De woordvoerders van Tennet hebben accounts. Nou, vooruit, om 10:16 kwam er een berichtje van de website, dat er een stroomstoring was, gevolgd door een tweet van het bedrijfsaccount om 10:19: “Er wordt hard gewerkt aan herstel.” De twee woordvoerders zelf twitterden niet. De hardst getroffen distributeur Liander kwam pas om 11:13 met een statement.

Harde leerschool

Het is eigenlijk onvoorstelbaar dat in het tijdperk van ‘always on’-media de hoofdrolspelers bij zo’n grote calamiteit zwijgen. De NS en Prorail maakten de afgelopen jaren een harde leerschool door bij de ontelbare ov-crises waarmee zij de burgers opzadelden. De energiewereld moet die school nog betreden. Welkom in de eeuw van social en mobile.

Mike Ackermans is mediaconsultant en communicatieadviseur


 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie