De laatste autokoper

Millennials, ook wel 'the cheapest generation' genoemd, kopen geen auto's meer. Tenzij ze zich door gewiekste marketing toch laten overhalen, hopen de automerken vurig. Dat leidt onder andere tot rijdende smartphones in kleuren als 'demin', 'lemonade' en 'techno pink'.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Arme autofabrikanten. Krabbelen ze net een beetje uit de crisis, ontdekken ze dat de jongste generatie geen zin heeft om een nieuwe auto te kopen. Vooral in de bestuurskamers van General Motors en Ford zijn ze zich rot geschrokken. Een groot deel van ‘Generatie Y’ heeft de levensfase bereikt waarin het kopen van een eerste eigen auto voor hun ouders nog logisch was. Maar de ‘Millennials’, geboren tussen 1980 en 2000, hebben een radicaal andere visie op volwassen worden. In plaats van een vaste baan, een koophuis met hypotheek, een huwelijk, een baby en een instapmodel Chevrolet op afbetaling kiezen ze voor een freelance bestaan, een huurappartement, een knipperlichtrelatie en als kostbaarste bezit de volledige product-range van Apple en een liefdevol opgeknapte racefiets. Het Amerikaanse opinieblad the Atlantic Monthly noemt ze ‘the cheapest generation’.

De keuzes van deze generatie zijn niet ingegeven door rebellie. Ze zijn vooral een verstandige reactie op de realiteit. Starters leven met kleinere baanzekerheid, hoge studieschulden en het ontbreken van elke scheutigheid bij banken om aan hen te lenen, terwijl de brandstofprijzen stijgen en de huizenprijzen dalen. Niet het moment om als 25-jarige zelfverzekerd de glanzende vloer van een autodealer op te stappen.

Tenzij hij of zij zich door gewiekste marketing toch laat overhalen, hopen de automerken vurig. Dus werkt General Motors samen met de consultancy tak van popzender MTV om de jeugd beter te begrijpen. GM moet weer ‘in tune’ zijn met Generatie Y. Dat leidt tot nu toe tot speciale jongerenedities met oversized touchscreens, neonlicht en kleuren als ‘denim’, ‘lemonade’ en ‘techno pink’. MTV bewijst zo de GM onder de jongerenmerken te zijn. Ford was ‘the Fiesta Movement’ begonnen om de nieuwe Ford Fiesta te pushen onder jongeren. Op deze Facebook pagina is het even stil als in de straten van Detroit.

Ooit was een auto een symbool van vrijheid en een uitdrukking van individualiteit. Die dubbelrol is bij die lastige Millennials overgenomen door internet. Een Amerikaans onderzoek suggereert dat intensiever internetgebruik de behoefte aan een auto verkleint. Door toenemend virtueel contact zou de noodzaak om fysiek afstanden af te leggen afnemen. De autoindustrie reageert hierop door van een auto een rijdende smartphone te maken met nog meer knopjes en gadgets. Uit het promofilmpje voor de iPhone 5 spreekt de zinloosheid hiervan. De navigatiefunctie wordt gedemonstreerd met als achtergrond het dashboard van een oude Mercedes. Papa’s auto. Dat is vrijheid.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie