Premium

'De naam iPhoneclub dekte de lading niet meer'

5 vragen aan Gonny van der Zwaag en Jean Paul Horn (iCulture)

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

iPhoneclub is uitgegroeid tot één van de grootste online communities van Nederland. Eind vorige week werd na 7,5 jaar de naam veranderd naar . Adformatie stelde vijf vragen aan oprichters Gonny van der Zwaag en Jean Paul Horn. 

Wat was de reden om een naamsverandering door te voeren?

Jean-Paul Horn: &;De naam iPhoneclub dekte de lading niet meer. Apple heeft sinds de iPhone de iPod touch, iPad, (vernieuwde) Apple TV en straks misschien ook nog de iWatch uitgebracht, waardoor we een naam wilden die laat zien dat we een breder aandachtsgebied hebben. straalt goed uit waar we voor staan: de hele cultuur rond Apple, een cultuur van geheimzinnigheid, maar ook eentje van trouwe fans en een doelgroep van mensen die geld over hebben voor kwalitatief mooie en goede producten.&;

Bij het doorvoeren van naamsverandering wil je uiteraard je huidige lezers vasthouden. Welke strategie hebben jullie gehanteerd om  de nieuwe naam goed te laten landen?
Gonny van der Zwaag: &;We zijn twee jaar geleden al voorzichtig begonnen met het invoeren van de nieuwe naam. Ons Twitter-account (met 65.000 volgers), onze app met 120.000 downloads en nieuwe rubrieken zoals voor zakelijk gebruik rond Apple-producten hadden al de naam gekregen. Daardoor was de naamswisseling eigenlijk heel eenvoudig: onze vaste lezers zagen al dat we de naam iCulture regelmatig gebruikten, dus toen we uiteindelijk de sprong waagden, hebben we geen kritisch woord gehoord over de nieuwe naam. Tegelijk was het ook wel spannend hoor, want we hadden met iPhoneclub toch een behoorlijke naamsbekendheid opgebouwd in Nederland. Maar als je in de  kijkt doet het merk iCulture het al enorm goed op positie van Nederlandse merken.&;

 Jullie op iOS gerichte platform genereert 6 miljoen pageviews per maand en 1 op de 10 Nederlanders lezen regelmatig jullie websites. Hoeveel Nederlanders zijn eigenlijk in bezit van een iOS device?
Gonny van der Zwaag: &;Die cijfers zijn helaas moeilijk te achterhalen, omdat Apple geen cijfers per land vrijgeeft en de telecomoperators ook niet vertellen hoeveel iPhones er op hun netwerken zitten. Maar een onderzoek van Telecompaper van begin van dit jaar maakte duidelijk dat de iPhone in Nederland een marktaandeel van zo&;n 23 procent onder smartphonegebruikers heeft. Als je bedenkt dat zo&;n 70% van de Nederlanders een smartphone heeft, dan moeten er tussen de 2 en 3 miljoen iPhones actief in gebruik zijn. In december waren er 7 miljoen tablets aanwezig in Nederlandse huishoudens. Als je conservatief inschat dat de helft daarvan een iPad is, zit je al op 3,5 miljoen iPads in Nederland. Dat aantal is zo hoog, omdat de levensduur van een tablet vrij lang is en mensen hun oude tablet doorgeven aan gezinsleden of tweedehands verkopen. Bovendien wordt een tablet vaak door meerdere mensen in het gezin gebruikt, zodat er veel meer iPad-gebruikers zijn dan daadwerkelijke iPads.&;


Jean-Paul Horn: &;Als je die cijfers optelt en rekening houdt met wat overlap, dan zullen er meer dan 5 miljoen mensen zijn die een iOS-apparaat gebruiken. Er is voor ons dus nog een enorme potentie om te groeien. Dat was ook de reden waarom we voor iCulture hebben gekozen en onze website anders hebben ingericht: we willen niet alleen de echte Apple-fans bereiken, maar onze doelgroep verbreden en ook mensen bereiken die wat minder fanatiek bovenop het nieuws zitten. Die hebben vooral behoefte aan tips, uitleg en extra achtergrondinformatie, dus daar bieden we op de vernieuwde website meer ruimte voor.&;
 

iCulture is gericht op een niche. Toch hebben jullie het te weten uitbouwen tot één van de grootste online communities van Nederland. Wat zijn jullie ingrediënten voor succes?

Jean-Paul Horn: &;Een totale focus op ons onderwerp, zo relevant mogelijk proberen te zijn voor onze bezoekers. Bij alles wat we doen, vragen we ons af: is het &;need to know&; of &;nice to know&;? Bij ons krijgt de informatie waar je écht iets aan hebt altijd voorrang. Wat ook meespeelt is dat we er altijd zijn voor onze lezers; als er breaking news is blijft dat niet tot maandagochtend liggen. We hebben een vaste redactie op werkdagen, óók &;s avonds om het Amerikaanse nieuws snel te kunnen brengen. In het weekend houden we zelf de vinger aan de pols. Dat we het al zo lang volhouden, heeft er trouwens ook mee te maken dat Apple een prachtig merk is: de mythische status, de eigenzinnigheid en het feit dat ze telkens weer op de proppen komen met echt goede producten. Daarmee spreken we een doelgroep aan die kritisch en veeleisend is, maar dat ook erg trouw is en staat te popelen om nieuwe dingen uit te proberen.&;

Apple heeft aangegeven dit jaar veel nieuwe devices te gaan introduceren. Tot op heden is er echter nog niet veel uitgekomen. Wat kunnen we tot eind dit jaar volgens jou verwachten?
Gonny van der Zwaag: &;Een nieuwe iPhone met  is inmiddels wel een zekerheid. Consumenten hebben behoefte aan grotere schermen, dus het is logisch dat Apple daarin meegaat. Onze nieuwe website is daar al op berekend, want die werkt ook al goed op een Galaxy Note.  Nieuwe versies van de iPad Air en iPad mini zijn ook vrijwel zeker. Daarnaast heeft Apple eerder dit jaar al laten zien ook de iPod touch niet vergeten te zijn. De grote verrassing wordt de wij verwachten dat Apple die in het laatste kwartaal dit jaar gaat aankondigen en zich gaat onderscheiden van de huidige smartwatches door veel meer de nadruk te leggen op integratie met iOS. Gezondheid, huisautomatisering, allemaal onderwerpen waar Apple de afgelopen maanden al het fundament voor heeft gelegd. De iWatch wordt een centrale hub om alles te bedienen en omdat het ecosysteem van Apple zo slim in elkaar steekt, kun je daardoor als consument eigenlijk niet meer er omheen. Dat is goed nieuws voor ons, want het betekent dat nog veel meer huishoudens de overstap maken naar Apple-only. Wij gaan daarom dit najaar onder meer flink uitpakken met specials over je drie waardevolste bezittingen: gezondheid, huis en auto en de rol van Apple en iOS in dat geheel.&;
 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie