De p van presteren en de e van enthousiasme

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Samen met negen andere marketingtalenten ben ik genomineerd voor de titel . De eerste week van de 'buzz ronde' is bijna afgelopen en ik sta op de derde plek. Om mijn plekje zeker te stellen in de finale moet ik in de top drie blijven en dus meer social media buzz creeëren met mijn eigen hashtag ">, want zo worden de stemmen geteld. Toch voelt het vreemd om je eigen hashtag te promoten.

Nu we alle tien keihard bezig zijn met het promoten van onszelf, denk ik steeds terug aan vorig jaar. Toen was de hashtag en ook toen moesten we stemmen binnenhalen. Niet om een award te winnen en om m’n eigen awareness te vergroten, maar om met ruim 3.000 mensen zo vaak mogelijk op één dag de Alpe d’Huez te beklimmen. En daar moest flink wat geld tegenover staan voor de . Want alleen flink trainen en zo vaak mogelijk die puist beklimmen was niet het doel. 12 miljoen euro bij elkaar halen voor de stichting was het doel, om onderzoek naar kanker weer een stukje verder op weg te helpen. Want helaas kennen we allemaal wel iemand (of meer!!) met kanker.

In het geval van Alpe d’HuZes was de p van promotie misschien wel belangrijker dan de p van presteren. Als team hebben we als goed geoliede marketingcommunicatiemachine geopereerd en hebben alles uit de kast getrokken. Persberichten, blogs, meedoen aan LINGO, presentaties in de bedrijfskantines, flyers, t-shirts verkopen, sponsors werven, een nieuwsbrief, een spinning marathon en een heus eigen benefietconcert. Alles mocht en alles kon. Zelfs op zondagochtend op de rommeltjesmarkt staan - het kon ons echt niet deren. Er was vorig jaar maar één doel: en dat was Alpe d’HuZes.

Op 3 juni 2010 sloten we een jaar Alpe d'HuZes af met de hele dag afzien op de fiets (als team van acht zijn we in totaal 29x naar boven gefietst), maar ook met 10.000 euro meer dan ons beoogde doel! Wat heb ik gescholden op die berg, vooral toen ik die derde keer weer met moeite bocht 21 langsreed...
Nu, een jaar later kijk ik vol trots hier op terug, want al onze iniatieven die bij elkaar 40.000 euro hebben opgebracht, hebben bijgedragen aan de totale opbrengst van 12 miljoen.

Dit jaar heeft de Stichting Alpe d’HuZes 20 miljoen opgehaald. 4.661 mensen hebben een jaar lang hun eigen belangen opzij geschoven, geld ingezameld en zijn op 9 juni samen –waarschijnlijk ook vloekend- die berg opgereden. Tranen met tuiten heb ik gehuild bij de tv uitzending ‘s avonds. Want dit jaar was de p van promotie weer gigantisch goed uitgepakt. Hoe dat kan zonder promotiebudget? Heel simpel: omdat iedereen onbaatzuchtig meedoet aan deze uitdaging. Omdat iedereen hetzelfde doel heeft en het vanzelfsprekend vindt dat je daar keihard voor knokt.

Geld binnenhalen voor onderzoek naar kanker is met geen mogelijkheid te vergelijken met het binnenhalen van stemmen voor mijn nominatie voor Marketingtalent van het jaar. Waar deze twee elkaar wél raken is door de e van enthousiasme. Enthousiasme voor het vak, het doel, enthousiasme voor presenteren, promoten en samenwerken.

Bij deze lanceer ik een nieuwe hashtag: .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie