EU-regels bedreigen financiële journalistiek

Een nieuwe Europese richtlijn over marktmanipulatie vormt een bedreiging voor de financiële journalistiek. Daarom lobbyen uitgevers en media bij het Europees Parlement om de omstreden richtlijn aan te passen. Volgende week stemt de bevoegde commissie van het europarlement over de richtlijn.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De Europese Commissie stelde de EU-richtlijn in verband met marktmanipulatieen handel met voorkennis vorig jaar voor. Volgens de richtlijn moeten deEU-landen sancties opleggen aan wie zich schuldig maakt aan koersmanipulatieof handel met voorkennis. De richtlijn is een onderdeel van het EU-actieplanvoor de eenmaking van de Europese markt voor financiële diensten.

De richtlijn die de EU-ministerraad en het Europees Parlement moetengoedkeuren, is een kaderrichtlijn. Het Europese effectencomité moet dealgemene bepalingen van die kaderrichtlijn in een gedetailleerde wetgevingomzetten. Volgens een eerste advies van het effectencomité gelden debepalingen van de richtlijn over het verspreiden van informatie ook voorpersartikelen. Daardoor komen financiële journalisten in het vizier van derichtlijn en wordt de financiële verslaggeving aan de strenge EU-regelsonderworpen.

Dat kan zware gevolgen hebben voor de financiële journalistiek. Als eenjournalist op basis van verschillende bronnen koersgevoelige informatiepubliceert die later niet volledig juist blijkt, zou die journalistbeschuldigd kunnen worden van marktmanipulatie. Het gevaar bestaat dan ookdat een dergelijke strenge regeling actieve journalistiek in de kiem smoort.

Verscheidene uitgevers en media trokken aan de alarmbel. Zij willen dat hetEuropees parlement in de kaderrichtlijn een uitzondering inbouwt voorjournalisten. Want analisten en journalisten mogen niet over dezelfde kamworden geschoren, menen de uitgevers. In de mediawereld is niet dezelfdebelangenvermenging mogelijk als bij de financiële instellingen, die tegelijkbeleggingsadvies leveren en zelf investeren of beursadvies publiceren overbedrijven waarvoor ze ook andere bancaire taken verrichten.

Uitgevers en media verwijten het effectencomité ook eengebrek aan ervaring met financiële journalistiek. Daardoor zijn deaanbevelingen van het effectencomité in de praktijk niet werkbaar en kunnenze financiële kwaliteitsjournalistiek belemmeren, luidt het. De media zoudenhet liefst voortwerken met de bestaande systemen van zelfregulering, die hunkwaliteiten bewezen hebben. Bovendien staat de harde concurrentie tussenfinanciële media garant voor de kwaliteit van de berichtgeving, menen deuitgevers.

Bron: Financieel-economische Tijd

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie