Ex-Unicef-man moet KNSB naar hoger commercieel plan trekken

Naast breedtesport & verenigingen, legt KNSB met de aanstelling van Olivier Smit de nadruk ook commercie & topsport.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Per 10 oktober kent de directie van de KNSB de volgende samenstelling: nieuwkomers Olivier Smit en Theo Fledderus en oudgediende Arie Koops. Paul Sanders verlaat de organisatie per 10 oktober. De KNSB zegt met de schaatssport in de volle breedte optimaal te willen bedienen. Om dit waar te kunnen maken wil de schaatsbond naast een nieuwe structuur voor topsport/commercie ook haar taak rond de breedtesport/verenigingen optimaal en toekomstgericht inrichten. Dit heeft tot gevolg dat de geplande invoering van het nieuwe bestuursmodel van december naar voorjaar 2016 wordt verschoven.

De ontwikkeling en implementatie van de schaatsentiteit heeft dusdanige invloed op de organisatie van de schaatsport, dat de KNSB paralellel aan dit proces een structuur voor de verenigingen/breedtesport ontwikkelt. Topsport kan immers niet zonder breedtesport en andersom. Tegelijkertijd kennen zowel de topsport, met o.a. de topteams, atleten, fans en commerciële partners, als de breedtesport, met verenigingen, schaatsers en vele vrijwilligers, een eigen snelheid en dynamiek. Hoewel ze onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, vragen ze beide om een andere vorm van structuur en toezicht. De KNSB wil beide zo efficiënt mogelijk laten functioneren en onderzoekt in de komende periode hoe ze deze taken het beste kan faciliteren. Deze inrichting is van invloed op de manier van besturen, daarom zal zowel de implementatie van de taken als het bestuursmodel naar verwachting in voorjaar 2016 plaatsvinden. Deze aanpak is in de Ledenraad van 2 september jl. besproken.

Over Olivier Smit
Smit heeft zowel in binnen- als buitenland in diverse management functies gewerkt. In 2000 startte hij zijn carrière bij het hoofdkantoor van Hilton Hotels in de VS. Bij terugkomst in Nederland is Smit begonnen bij ABN AMROwaar hij verschillende management functies heeft vervult. Na een management traineeship werkte hij in Nederland eerst als direct channel marketing Manager (online & mobiel) en daarna als Group Sponsorship Manager op het hoofdkantoor van de bank. In het buitenland zette hij zijn carrière voort als VicePresident brand & marketing communications bij LaSalle Bank en als Head of Sponsoring  bij de Royal Bank of Scotland - beide in Chicago.

Als lid van het managementteam heeft Smit vijf jaar gewerkt voor UNICEF, waar hij o.a. leiding gaf aan de strategische richting en implementatie  van een marktgerichte organisatie en tevens verantwoordelijk was voor het realiseren van de op marketing, fondsenwerving, sales en communicatie gerichte doelstellingen.

Over Theo Fledderus
Theo Fledderus is geen onbekende in de sport. Hij was tien jaar (2000-2010) algemeen directeur van NOC*NSF en van 2012 tot en met 2014 directeur van de judobond. Voor Fledderus bij NOC*NSF aan de slag ging werkte hij achtereenvolgens als politieofficier en als secretaris-directeur bij de Waterschappen en werd daarna bij de provincie Drenthe eerst directeur Verkeer en Waterstaat en later directeur-griffier.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie