Facebook koopt WhatsApp voor 16 miljard dollar

Update: Facebook legt 16 miljard dollar neer voor de overname van berichtendienst WhatsApp.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat maakte Facebook in een bekend. Het recordbedrag van 16 miljard dollar, wat neerkomt op 11,6 miljard euro, bestaat uit 12 miljard aan aandelen en 4 miljard aan cash. 

Op Twitter zijn al de nodige teleurgestelde reacties te lezen van WhatsApp-gebruikers.  De overname door Facebook wordt door velen als het begin van het einde voor WhatsApp beschouwd. 

Facebook stelt vooralsnog dat er voor gebruikers niets zal veranderen. De dienst blijft als zelfstandige service en onder dezelfde merknaam bestaan. De oprichter van WhatsApp zal toetreden tot het bestuur van Facebook. 

Toch zijn veel WhatsApp-fans er niet gerust op. WhatsApp wordt beschouwd als een belangrijke concurrent van Facebook&;s eigen dienst Messenger. If you can&;t beat them, buy them wordt dan ook als de voornaamste strategie achter de overname beschouwd. 

In 2011 nam Facebook al de berichtendienst Beluga over. Die dienst bleef nog enkele maanden in de originele vorm bestaan, maar werd toen in Facebook Messenger opgenomen.

WhatsApp heeft maandelijks zo&;n 450 miljoen gebruikers, waarvan 70% de dienst dagelijks gebruikt.

 

Update

Reacties op de overname van Whatsapp

Nate Elliot, Forrester&;s social media marketing analyst

‘Facebook doet harder z’n best dan ieder ander sociale netwerksite om ervoorte zorgen dat mensen blijven terugkomen. Het afgelopen jaren hebben ze sterk gefocust op mobile – wat resulteerde in de introductie van Home en Paper, het upgdraden van zowel hun Facebook als Messenger app. De overname van Whatsapp is opnieuw een stap die Facebook zet in het streven naar het engagen van mensen, ongeacht waar ze zich bevinden.

Het is verleidelijk om dit te interpreteren als een teken dat Facebook bang is de tieners te verliezen En ja, het bedrijf moet er hard aan trekken om jonge gebruikers te betrekken. Echter, de inspanningen van Facebook zijn gericht op alle gebruikers, oud en jong. Dat is waarom 1,2 miljard maandelijkse gebruikers de site blijven bezoeken in toenemende frequentie.’

 

Hans Maltha - Managing Partner Burst

&;De overname door Facebook zal de koers van WhatsApp op korte termijn weinig tot niets veranderen. Wel heeft Facebook hierdoor eindelijk een dienst in handen waarbij ze niet afhankelijk zijn van advertentie-inkomsten. We verwachten dat dit voor WhatsApp ook zo blijft. Eerder betekent de komst  naar Facebook van WhatsApp oprichter Jan Koum een versterking waar het gaat om kennis van alternatieve verdienmodellen.

‘De prijs per gebruiker die Facebook betaalt is erg hoog. Het overnamebedrag van 19 miljard dollar komt neer op  42,20 dollar per gebruiker, oftewel minstens 43 jaar terugverdientijd met het huidige business model van WhatsApp. Maar daarmee haalt Facebook wel een concurrent van de markt.&;

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie