iko© 483

Whenever people talk about the future of advertising it’s like - O, ad-vertising will be dead in five years and we’ll all be doing this other thing. And nobody knows what it is. (Mark Waites, Mother)

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ik stond in de Beethovenstraat met mijn boodschappen en mijn fiets terwijl ik een haring at. Normaal doe ik dat nooit. Het voelt zo on-handig! Precies op dat moment werd ik op mijn schouder getikt. Ik draaide mij om, terwijl ik probeerde niet over de boodschappentas te struikelen en niet mijn fiets om te laten vallen en niets te verrekken in mijn nek, want daar heb ik aanleg voor.

Als ik opkijk staat er een groot reclamebureau voor mijn neus.
Hé hallo, zeg ik, hoe gaat het?
Hallo Joeri. Wat vind jij nou, wij waren toch merkenbouwers? Zeker, zei ik, want ik ben nog opgegroeid in het bureau dat de term heeft be-dacht, ooit. Maar mijn klanten luisteren niet meer, pruilde het reclamebureau.

Er bleef zo’n zacht buikgraatje tussen mijn tanden steken, dus ik kon even niet reageren. Het ging door: vroeger gingen ze met gepoetste schoenen naar ons, hun full-servicebureau.
Wij babbelden over strategie en kernwaarden en merkdinges. Daarna lieten wij in een mooi schema zien waar het merk voor stond. Creatie bedacht een Groot Idee en dan maakten we die commercial en ieder-een was happy. Maar ze wilen niet meer merkenbouwen. Ze vinden niet meer dat een idee voor een commercial een Groot Idee is.

Hij ging nog door maar ik had het moeilijk met het staartstukje van de haring, waarvan de ene kant altijd zo lelijk aan het graatje blijft ste-ken. Daardoor miste ik zijn laatste woorden. Dus vroeg ik maar wat in me opkwam: Wat willen ze dan nu?
Jaaaaaaa … een Platform, geïntegreerd, multimediaal, throughtheline, 360 graden, crossmediaal, onoffline, digitaal, transmediaal. Liefst met een experience, een activatie, een branded utility.

Ik wou eigenlijk ergens mijn vingers aan afvegen, maar ik was te laat. Snotterend pakte hij mijn naar vis ruikende handen en schreeuwde: Ik word links en rechts ingehaald door leuke vlotte sexy bureaus die he-lemaal geen full-servicebureau zijn, maar een internetbureau of een experiencebureau en van ze langzalzeleven geen full-service merken-bouwbedrijf.

Wij zijn de merkenbouwers, horen jullie dat?! Wij zijn full-service. Wij waren hier eerst! Het leek alsof hij mij even vergeten was. Snel gooide ik mijn boodschappentas over mijn schouder en fietste de Gerrit van der Veenstraat in.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie