Jongeren pessimistisch over 2003

Jongeren voorspellen een somber economisch 2003. Ze verwachten dat een slechtere economie effect heeft op hun persoonlijke leven.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Zo voorspellen ze het ontstaan van een ‘nieuwe huiselijkheid’ op het gebied van uitgaan. Ook gaan ze meer kleding kopen op de markt en in tweedehands winkeltjes. Daarnaast valt op dat veel jongeren kiezen voor meer bewuste en gezonde voeding. Dat zijn de belangrijkste uitkomsten van een onderzoek naar de jongerentrends van 2003, uitgevoerd door jongerencommunicatiebureau Young Works in samenwerking met het scholierentijdschrift Pauze.

Ruim 500 jongeren in de leeftijd van 14 tot 22 jaar gaven via de websites en hun trends voor 2003 door. De jongeren reageerden op mode, muziek, voeding, uitgaan, media, winkelen, goede doelen, politiek, elektronica, hobby’s en normen en waarden. Ondanks het feit dat er een grote diversiteit in de antwoorden te vinden is, valt op dat relatief veel jongeren pessimistisch zijn over de economische ontwikkeling van Nederland.

Jongeren hebben het afgelopen jaar, net als volwassenen, het gevoel gekregen dat de invoering van de euro een negatief effect heeft op hun portemonnee. Ze denken dat dit zich het komend jaar gaat doorzetten. Ze geven aan in verband hiermee onder andere minder groots uit te gaan en vaker te kiezen voor een avondje met vrienden thuis of in de bioscoop.

Daarnaast verwachten jongeren dat hun ouders voor huishoudelijke boodschappen goedkopere winkels verkiezen boven duurdere en dat ze zelf op zoek gaan naar goedkope kleding op de markt en in tweedehands winkeltjes. Sommige jongeren voorspellen zelfs dat breien weer populair gaat worden. Het is daarbij wel de bedoeling dat deze goedkope kleding op een creatieve manier gecombineerd wordt met duurdere merkkleding.

Een andere trend die jongeren signaleren is het groeiende belang van gezondheid en gezonde voeding. Ze denken dat jongeren in 2003 vaker vegetarisch zullen eten en zoeken naar meer gezonde snacks, dranken en tussendoortjes. Jongeren zijn op dit moment niet zo enthousiast over het aanbod op dit vlak en willen graag dat snackbars en voedingsfabrikanten meer op hun behoeften inspelen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie