Leven voor je klant

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

LeasePlan bank heeft geen klanten meer nodig. Het gestelde doel om ruim 1 miljard euro uit de markt te halen is gehaald dus nieuwe klanten zijn niet meer nodig…..
Een paar gedachten schoten door mijn hoofd:
1. Met een beetje alternatief voor de bestaande banken is er kennelijk een hoop geld op te halen…..
2. Bij LeasePlan staat de klant kennelijk ook niet echt centraal….. het gaat vooral om het vermogen dat LeasePlan uit de markt kan halen om haar activiteiten te financieren, pas in de tweede plaats om de dienst die ze daarmee leveren aan de klant
3. Er is dus veel ruimte voor een bank die klantvriendelijk is. Wellicht ook een die verder gaat dan alleen maar een spaarproduct aanbieden!
4. Dit geldt niet alleen voor nieuwe bankinitiatieven!

Dit jaar was ik met vakantie in Zuid-Engeland en las in de Times dat er voor het eerst in 100 jaar een nieuwe bank gelanceerd werd. De Metro bank. De Metro bank richt zich op een hoge servicegraad naar haar klanten. 7 dagen per week open, langere openingstijden (inderdaad heel irritant die ene keer dat je fysiek naar de bank moet is het filiaal om 5 uur dicht of pas om 9 uur open), meerdere filialen in de buurt, etc…. Een rekening openen kan binnen 15 minuten (toevallig dat ik voor mijn nieuwe baan een nieuwe zakelijke rekening moet openen en ik geef toe, ik zie er nu al tegenop).

Of het gaat werken…. Vast wel! Zolang rentetarieven competitief blijven zijn consumenten bereid over te stappen, dat blijkt in Nederland uit de case van Leaseplan en zelfs uit de case van IceSave, hoewel die laatste natuurlijk een farce was, maar niet omdat klanten niet bereid waren over te stappen!

Maar klantvriendelijkheid is natuurlijk niet alleen een paar nieuwe productfeatures die toevallig goed aansluiten. Het gaat over het DNA dat in een bedrijf zit, over kernwaarden die echt geleefd worden door alle medewerkers en beleefd worden door alle klanten. Het gaat over echt aansluiten bij je klanten, met je klant in gesprek gaan over hun wensen, weten wanneer je moet excelleren en dat dan ook consequent doorvoeren.
Het gaat over leiders die authentiek zijn; Het gaat over exact meten waar klanten enthousiast over worden en waar ze afhaken; Het gaat over een flexibele organisatie die bereid is om in te grijpen als het moet en langer dan een kwartaal vooruit durft te kijken. En het gaat over luisteren naar je medewerkers en hun voorop zetten.
Het gaat vooral niet over welke USP je als bank hebt en dat je denkt dat je daarmee weg komt zolang je je eigen doelstellingen maar haalt! Maar het gaat wel over de Unique Buying Reason die je bezit…….. en klantgerichtheid is daar een van de belangrijkste van. Je moet leven voor je klant!

Virgin Money (je weet wel van Brandson) heeft in de UK aangekondigd om in het komende voorjaar ook met een bank te starten, en jawel…. gericht op highest customer service….. Naast het imago van Virgin toch wel een Unique Buying Reason lijkt me!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie