Li Ning ovelwint

In Bejing is er naast de reguliere medaillerace nog een Olympische wedstrijd aan de gang. En dat is de wedstrijd tussen officiële sponsors en niet-sponsors. Officiële sponsors betalen miljoenen en miljoenen. Maar dan heb je ook niks.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Want de boarding en de shirts blijven blanco tijdens de spelen. Je betaalt dus eigenlijk voor het recht op gebruik van de ringen en probeert rondom de Spelen de boel te claimen. En dat kost nóg meer geld. Ter plekke en via de media.

De niet-sponsors betalen echter niets en proberen dan via de zogenaamde ‘ambush-marketing’ de officiële sponsors te overbluffen. Natuurlijk probeert de organisatie van de Spelen dit tegen te houden. De gemiddelde Chinees kan je wel om een boodschap uitsturen. Dus werden er, voordat je met je ogen kon knipperen, 30.000 buitenreclame-uitingen geruimd. Alle bussen werden gestript van reclame. En de metro en het vliegveld werden grondig ontsmet. Want er doet niets méér pijn dan dat de ceo van sponsor Adidas – die zojuist urenlang business class-plezier heeft gehad – op de rolband wordt geconfronteerd met een uiting van Nike. Zo’n man heeft nog liever een bak accuzuur in z’n ogen.

Toch lukt het Heineken iedere keer weer. Op 500 meter afstand van de biertent van officiële sponsor Budweiser heeft de bierbrouwer midden in Bejing weer een Holland House neergezet. Avond aan avond staan daar duizenden volwassen, hoogopgeleide Nederlanders ‘Ik heb een toetoetoeter op mijn waterscooter’ mee te brullen.

Maar de absolute winnaar van de ambush-marathon is Li Ning. Li is een Chinese turner die in 1984 zes medailles won en daarna het grootste sportmerk van China oprichtte. Het logo dat dit merk voert is een soort Nike- swoosh, maar dan ‘Made in China’ zeg maar. Allereerst sloot Li-Ning een deal met CCTV 5, het Chinese live-sportkanaal. Tijdens alle uitzendingen dragen alle presentatoren en verslaggevers Lin-Ning-kleding en badges. Au! Maar het knallende klapstuk was natuurlijk ceo Li Ning zelf. Hij was degene die (in Adidas-outfit nota bene) voor het oog van 2 miljard kijkers op grote hoogte door het vogelnest zweefde en met de toorts het Olympische vuur ontstak. En daarmee dus zijn zevende medaille binnensleurde: de gouden plak voor ambush.

Ooggetuigen meldden dat de rook uit de oren van de Adidas-marketeers tot in Hongkong te zien was. De Adidas-pay-off klopt in ieder geval als een bus: ‘Impossible is nothing’.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie