Premium

Mars aan scholieren: ‘Drie kwartier fietsen om een Snickers te verbranden’

Mars voorziet in 2017 vele honderden snoepautomaten op middelbare scholen en MBO's van gezondheidsstickers.

Hoeveel minuten moet je fietsen om de calorieën in een te verbranden? Die informatie gaat confectionery-fabrikant Mars verstrekken op snoepautomaten in middelbare scholen en MBO’s. Dat maakt Mars Nederland donderdag bekend.

Om hoeveel minuten het precies gaat is nu nog niet bekend. Mars heeft de getallen ter controle bij het Voedingscentrum liggen. Maar het zal in de buurt van de 45 minuten liggen, zegt Roel Govers, corporate affairs director bij Mars (foto). ‘Voor een gemiddelde volwassene, geldt dat hij 45,8 minuten moet fietsen om een Mars van 250 calorieën te verbranden.’

Sticker
Op een zogeheten ‘gezondheidssticker’ kunnen scholieren lezen hoeveel calorieën een product bevat, én dus hoeveel lichaamsarbeid je moet verrichten om die te verbranden. Mars-directeur Jack Tabbers zegt in een toelichting dat chocoladeproducten prima passen binnen een gezonde levensstijl als je ze met mate consumeert. ‘Transparante informatie helpt jongeren daarbij. Ik ben trots dat Mars deze stap als eerste zet en daarmee verantwoordelijkheid neemt.’

Slechts informeren
Maar wat is nou precies het doel van informeren? Van transparant zijn? ‘Het gaat erom’, zegt Catrien d’Ancona, marketing director Mars Nederland (foto), ‘dat scholieren een weloverwogen keuze maken.’ Of die weloverwogen keuze uiteindelijk een goede (gezonde) of niet zo’n goede keuze is, daar wil Mars nadrukkelijk van wegblijven. ‘Wij geven ze slechts informatie over de calorische waarde en waar die in fietsminuten voor staat. Dat geeft betekenis aan de calorie.&;

Voorloper
Waar dat goed geïnformeerd zijn toe leidt, daar heeft Mars geen gegevens over. Gaan scholieren minder snoepen op het moment dat ze beter geïnformeerd zijn? Dat zal de toekomst moeten leren. Govers zegt als je iets voor het eerst doet, ‘als je voorloper bent’, dan is het moeilijk in te schatten wat het effect zal zijn. Govers: ‘In het algemeen weten we dat meer informatie over een product leidt tot een beter afgewogen keuze.’

Omzetverlies
Zal het ten koste gaan van de omzet uit confectionery uit schoolsnoepautomaten? ‘Dat weten we dus niet’, zegt Govers. Wij nemen onze verantwoordelijkheid door te zeggen, er is keuze, maar een scholier bepaalt zelf.’ De omzet in het volgende kwartaal is volgens Govers voor Mars minder belangrijk dan bij een beursgenoteerd bedrijf. ‘Mars is een familiebedrijf. Omzet gaat niet boven de gezondheid van consumenten.’

250 kcal per reep
Staatssecretaris Martin Van Rijn (Volksgezondheid) is positief over het voornemen. ‘Tegelijk’, zegt hij, ‘praten we verder, ook met snoepfabrikanten, om ook gezonde spullen in de automaat te krijgen. Er moet voldoende aanbod zijn, zodat kinderen een goede keuze kunnen maken.’ Kan Mars daar een rol in spelen? ‘Wij participeren al in verschillende initiatieven (onder ander JOGG, red.) maar los daarvan zitten er al gezondere producten in de vending machines, zoals Peijnenburg koek zonder suiker. Mars doet geen duopack of kingsize formaten candybars in de automaten. De formaten van onze repen en dergelijke zijn terug gebracht tot 250 calorieën of minder. Dat vertegenwoordigt de toegestane hoeveelheid die je “mag” snoepen per dag (10 procent van je totale calorieën).’ Govers refereert hiermee aan onderzoek en statemnet van de World Health Organization (WHO). &;Overigens&;, voegt hij toe, &;hebben wij een fors deel van ons portfolio onder de 200 kcal per enkele portie gebracht.&;

Wat groters
Of dat laatste door scholieren opgevat mag worden als ‘elke dag een Mars is okay’, is maar zeer de vraag. Het staat er iets anders in: ‘3 tot 5 keer iets kleins buiten de Schijf van Vijf en daarnaast hooguit 3 keer per week wat groters.’ Tot dat ‘wat groters’ rekent het Voedingscentrum producten als Mars, Snickers et cetera. &;Dat klopt&;, zegt Govers, &;chocolade is prima in te passen in een gezonde levensstijl. Maar het moet wel een traktatie blijven.&;

Ambitie
D’Ancona vindt dat de oproep van Van Rijn goed aansluit bij de ambities van Mars. ‘Hij roept de industrie op om verder te kijken. Dat past ook binnen onze filosofie, we nemen onze rol hierin serieus.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie