Mobile First. Groot worden door klein te blijven

Over het algemeen richten webdesigners en hun klanten zich als eerste op de desktop omgeving van projecten en de mobiele variant wordt later geoptimaliseerd. Zelfs met de opkomst van responsive websites beginnen de meeste nog steeds met een “full size” scherm als uitgangspunt en werken dan rustig naar beneden. Maar wat als je het nou omdraait en mobile first maakt. Een aantal voordelen en nadelen op een rijtje.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat mobile geen tijdelijk iets is weten we allemaal en zo niet dan refereer ik graag aan de vele infographics en andere statistieken die men kan vinden hier op mobilemarkting.nl. Wij zijn met z’n allen bezig om van het mobiele kanaal een primair communicatiekanaal te maken voor van alles en nog wat. Het ontkennen of onderschatten hiervan kan ernstige gevolgen krijgen in de nabije toekomst.

Dus waarom mobile first?Ondanks het feit dat mobiel internetgebruik populair is geeft nog niet meteen de overtuiging om een mobile first strategie te nemen. Het feit dat een kleine 30% van mobiele gebruikers “mobile-only” is betekent dat nog steeds 70% dat niet is en s ‘avonds of overdag regelmatig achter zijn of haar desktop of laptop duikt. Dus waarom nou tóch die mobile first strategie dan?

Eric Schmidt, CEO van Google, gaf in 2010 het startschot van de mobile first benadering. Op het Mobile World Congress zei hij: "We understand that the new rule is mobile first," “I think it’s now the joint project of all of us to make mobile the answer to pretty much everything”.

Graceful degradation óf Progressive enhancement Twee termen die de afgelopen veelvuldig voorbij kwamen de afgelopen jaren en die een mooi inzicht geven in het idee van mobile first.

Graceful degration draait om de behoefte om zoveel mogelijk browsers en platformen te dienen. De behoefte om het voordeel te benutten van nieuwe kanalen, zoals het mobiele kanaal, zonder gebruikers buiten te sluiten die niet ondersteund zouden worden. In het geval van het mobiele kanaal betekent deze strategie dat er een standaard desktop website voorzichtig terug geschaald wordt en ontdaan wordt van bepaalde functies aangezien het scherm kleiner en simpeler wordt. Denk ook aan het feit dat Apple’s iOs geen flash ondersteunt. Ondanks de verwijderde elementen zou de site functioneel moeten blijven.

Uit deze benadering van Gracefull degration ontstond een nieuwe idee namelijk Progressive enhencement. Deze strategie gaat uit van het omgekeerde en geeft de gebruiker met het kleinste scherm de ultieme ervaring en functionaliteiten. Vanuit dat concept wordt dan gewerkt naar een versie voor grotere schermformaten die minder restricties hebben voor wat betreft technologie en formaat.

Op het eerste gezicht lijken beide strategieën sterk op elkaar. Wat maakt het nou uit waar je begint in het denk/design proces als het uiteindelijk hetzelfde resultaat oplevert?

Helaas ligt het toch allemaal iets gecompliceerder. Begin je met een desktopscherm als canvas voor je website ben je al snel geneigd om de voordelen van dit platform te willen benutten. Vervolgens heb je uiteindelijk een prachtig product gemaakt met de mooiste technologieën erin om aan het einde er achter te komen dat dit product onmogelijk terug te schalen is naar mobiel aangezien er weinig van het concept over zou blijven. Daag je zelf uit en begin met dat kleine scherm voor je. Denk aan die “mobile-only” gebruiker waarvan er elke dag weer meer bijkomen.

Meer over dit onderwerp en alles wat hier mee te maken heeft op 13 december 2013 tijdens het tweede jaarlijkse 123mobile event, waarvan Adformatie partner is. Het evenement staat dit jaar volledig in het teken van mobile first. Details volgen binnenkort via www.123mobile.nl

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie