Onderzoek naar commerciële waarde design

De Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO), de Erasmus Universiteit en de TU Delft beginnen een onderzoek naar de commerciële waarde van design voor het bedrijfsleven.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het onderzoek, waarvan de resultaten in 2011 beschikbaar komen, wordt gefinancierd door de en het ministerie van Economische Zaken.
EZ-minister Maria van der Hoeven ontving onlangs het onderzoeksplan 'Design en Effectiviteit' uit handen van Tom Dorresteijn, voorzitter van de BNO.
De minister wordt geciteerd in een persbericht van BNO: 'Innovatie is belangrijk en omvat veel meer dan nieuwe uitvindingen. Het is belangrijk voor ondernemers zich te onderscheiden. Wat we zouden willen is dat elke ondernemer, juist ook in het MKB dat belangrijk is voor onze economie, door dit onderzoek gaat nadenken of design een goed middel is in de concurrentiestrijd. Want nationaal en internationaal wordt creativiteit in ondernemerschap steeds belangrijker.'

BNO-voorzitter Dorresteijn: 'Dat design een belangrijk concurrentiewapen is in de huidige economie, daar is iedereen eigenlijk wel van overtuigd. En er zijn al onderzoeken die dat bevestigen. Maar wat ontbreekt is wetenschappelijk onderzoek dat een hard, causaal verband aantoont tussen de investeringen in design en het economisch-commerciële resultaat.'

Volgens Dorresteijn is het onderzoek nuttig om bedrijven die nog aarzelen meer inzicht te verschaffen in de functie van design, ook in een tijd van economische neergang. 'Het heeft voor bedrijven niet veel zin om meer van hetzelfde te bedenken of steeds verder door te gaan met kaasschaafprocedures om kosten te besparen. Wat meer dan ooit nodig is, is creatief denken: het vernieuwen of verbeteren van producten en diensten zodat een bedrijf zich een sterkere positie op de markt verwerft. Er kan er tenslotte maar één de goedkoopste zijn. De rest zal iets anders moeten bedenken.'

In 2004 maakte de BNO zich ook hard voor het onderzoeken van de toegevoegde waarde van design. Dat resulteerde in de onderzoeksmethode Design Effect waarmee inzicht werd gegeven in de effecten van designprojecten.
In 2008 volgde het project Best Practices met cases uit het MKB waarbij design een belangrijke rol speelde in het versterken van de positie van ondernemingen.
Het BNO-aandeel in de financiering van het onderzoek is mogelijk gemaakt door een bijdrage van de stichting Pictoright.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie