Premium

Oplages alle landelijke dagbladen dalen, maar forse digitale groei

Alle landelijke dagbladen zagen hun printoplage in het eerste kwartaal van 2014 dalen. Digitaal is er flinke groei.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat blijkt uit de nieuwe cijfers van Hoi, Instituut voor Media Auditing, die vanochtend bekend zijn gemaakt. Het gaat om de totaal betaalde oplage (Print Totaal I + II).

Er lijkt nu echt een omslagpunt plaats te vinden als het gaat om de print- en digitale oplage van dagbladen. Voorheen was er een enkel dagblad dat nog wel in printoplage groeide, in het eerste kwartaal van 2014 is dat niet meer het geval.
Dagbladuitgevers zetten steeds meer in op een combinatie van print en digitaal en de lezer kiest daar ook voor. De digitale oplages van (landelijke) dagbladen groeiden dan ook behoorlijk in het eerste kwartaal van dit jaar.

Print
De grootste krant van Nederland, De Telegraaf, zag de oplage opnieuw fors dalen. Dat is al een aantal jaren zo. In het eerste kwartaal van dit jaar ging de oplage – vergelijking Q1 2014 met Q1 2013 – van 483.041 naar 454.543 exemplaren. Ook het AD leverde flink in: van 377.418 naar 353.816 exemplaren.  De Volkskrant kwam uit op een oplage van 223.774 exemplaren. Dat was 238.165 in het eerste kwartaal van vorig jaar.

De papieren dagbladen van NRC Media dalen ook. NRC Handelsblad daalt van 180.120 naar 163.077. De oplage van nrc.next gaat fors naar beneden: van 62.181 naar 43.764. Daar tegenover staat Next Zaterdag, dat in het eerste kwartaal een oplage van 9.429 had. Er is geen vergelijking met vorig jaar mogelijk, want de zaterdagkrant werd pas in oktober vorig jaar geïntroduceerd.

Trouw zag de oplage dalen van 92.256 naar 89.412 exemplaren en ook Het Parool moest terug: van 59.277 naar 52.748 stuks. Het Financieele Dagblad noteerde een daling van 50.139 naar  47.722.
Lichte dalingen waren er voor het Reformatorisch Dagblad: 46.746 naar 44.826 en het Nederlands Dagblad: 24.086 naar 21.934

Digital only replica (III)
De dagbladen compenseren de val in printoplage steeds meer met een stijging digitaal (Digital only replica (III)). Vooral De Telegraaf, Het Parool en de NRC-titels groeien digitaal fors. Nrc.next is op zaterdag digitaal zelfs groter dan in print. De Volkskrant heeft digitaal de grootste oplage.

de Volkskrant 45.083 naar 50.042
NRC Handelsblad 21.587 naar 28.313
AD 21.691 naar 24.597
nrc.next 11.277 17.456
Next Zaterdag  - 13.930
De Telegraaf 3.364 naar 17.359
FD 13.126 naar 13.850
Trouw 8.877 naar 9.109
Ref.Dag. 5.603 naar 5.219
Het Parool 243 naar 3.444
Nederlands Dagblad 2.086 naar 2.895

Gratis dagbladen
De totaal verspreide oplage van zowel Metro als Spits daalde fors in het eerste kwartaal van dit jaar, in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Metro ging van 407.262 naar 363.985 en
Spits van 294.590 naar 267.869 exemplaren.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie