P&G en Unilever in zoveelste gevecht

Procter & Gamble (Ariel) en Unilever (Persil) zijn voor de zoveelste maal in een hevig gevecht verwikkeld om de toppositie op de wasmiddelenmarkt in Engeland. Wie heeft de beste kaarten?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

P&G staat er op het oog het beste voor: het bedrijf is onder de nieuwe CEO Alan Lafley drastisch afgeslankt en lijkt in topvorm. Unilever zit nog middenin een herstructurering en is druk bezig een groot aantal merken van de hand te doen. P&G plant een herlancering van Ariel, met als boodschap dat het middel nu dertig procent meer vlekverwijderend vermogen heeft. Bovendien wil men ‘een diepere emotionele verbinding met de klant maken’ en daarmee moet definitief worden afgerekend met aartsrivaal Persil, zo verwacht men. Maar experts hebben hun twijfels over deze zet van Ariel. ‘Persil heeft al veertig jaar een emotionele band met de Britse huisvrouw, dus Ariel is een beetje laat’, aldus een insider. En hoewel men het erover eens is dat Ariel het betere product is, wordt Persil als merknaam onverslaanbaar geacht. Innovatie en reclame spelen bij die merkentrouw volgens brand manager Andrew Watson een cruciale rol. Hoe dan ook: de eerste slag is alvast gewonnen door Persil. Het lanceerde zijn liquid capsules na die van P&G, en wist toch binnen drie maanden tweederde van het marktaandeel te veroveren.

< SIZE=1>Bron: Marketing Week<#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie