San ABC Accenten: KLM, W+K Amsterdam en Volkswagen

KLM is vanavond bij de uitreiking van de San Accenten uitgeroepen tot Adverteerder van het Jaar. W+K werd Bureau van het Jaar en Volkswagen kreeg het Consistent Accent.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De voortrekkersrol die KLM in 2011 op zich nam, speelde een belangrijke rol bij het oordeel van de jury om het luchtvaartmerk uit te roepen tot Adverteerder van het Jaar. KLM was op een originele en praktische manier actief in sociale media. Het is niet in alle gevallen makkelijk om terug te rekenen wat de advertising inspanningen op dat gebied opleveren. KLM zegt zelf dat het daar niet eens aan begint. Het heeft vooral een sterk geloof in de positieve impact van de campagnes.

Met de toekenning van het Groot Accent van Bureau van het Jaar aan Wieden+Kennedy Amsterdam, laat het vak de discussie of het eigenlijk nou wel een Nederlands bureau is, voorgoed achter zich. Ook W+K sleepte recent veel prijzen in de wacht. Maar het toonde ook aan dat het zakelijk sterk is en aantrekkelijk is voor potentiële opdrachtgevers.

Consistent zijn kan op veel manieren. Volkswagen stond dit jaar voor de derde keer op de shortlist voor het Consistent Accent. Ook een vorm van gelijk blijven. Volkswagen zegt zelf altijd een relevante waarheid over het product te willen brengen, op een zelfrelativerende manier, met menselijk inlevingsvermogen én speelse intelligentie. Meer over de ABC-winnaars in Adformatie van deze week.

Teller
Werden er vorig jaar nog 36 Accenten uitgereikt, dit jaar stopte de San-teller bij 40 Accenten. In de categorieën Financiële Dienstverlening en Geïntegreerde Communicatie werden elk drie Accenten meer uitgereikt (respectievelijk vijf en zes). Albert Heijn en Unilever wonnen de meeste awards, ieder drie. KLM, Rabobank, Sire, Stichting ALS en Vodafone werden twee keer onderscheiden. Vorig jaar werden maar drie adverteerders twee keer onderscheiden (Bavaria, Lay’s en Sire). Geen enkele adverteerder mocht toen drie keer naar het podium.

Bureaus
Er zijn stevige verschuivingen zichtbaar in de prijzenkasten van de bureaus ten opzichte van vorig jaar. N=5 is het meest constant. Het wint dit jaar vier Accenten. Vorig jaar waren dat er nog zes (waarvan één gezamenlijke inzending met Kong). TBWA\Neboko is dit jaar weer back on track en haalde vier Accenten binnen (Albert Heijn, Tempo Team en Unox). Vorig jaar greep het overal naast en moest met lege handen naar huis. FHV/BBDO won drie Accenten (Eneco en Hi). Een mooi resultaat, maar wel twee Accenten minder dan vorig jaar. Ook Publicis moest het met twee minder doen. Het won twee Accenten (Stichting ALS). Andere bureaus die twee Accenten wonnen zijn 180 Amsterdam (Sire), Dawn (Artis en Triodos Bank), Etcetera (Ditzo en Flexa), Lemz (KLM en Stichting Consument en Veiligheid) en Media Republic (Axe).

Een overzicht van alle Accenten per categorie.

Business to business
BlackBerry Dojo van RIM Nederland door Group
Een wereldspeler die zichzelf blijft van Rabobank door N=5 i.s.m. Kong
VastOpMobiel van Vodafone door They i.s.m. Achtung!

Corporate
Corporate campagne van Eneco door FHV BBDO
Arbeidsparticipatie 45+ ers van Tempo-Team door TBWA\Neboko

Dienstverlening
Vind ik leuk van Hi door FHV BBDO i.s.m. Red Urban, Mindshare, Proximity, De Werkvloer, Winkelman&Van Hessen en MediaMonks
Live Reply van KLM Royal Dutch Airlines door Lemz
Nabestaanden hebben het al moeilijk genoeg van Monuta door N=5 i.s.m. Kong
The Voice Of Holland van Vodafone door OmnicomMediaGroup Nederland i.s.m. Talpa Media en RTL Nederland

Dienstverlening Financieel
Tickertape takeover van Triodos Bank door Dawn
Ditzo Zorgverzekering van Ditzo door Etcetera i.s.m. PHD en We Are Blossom
Het verhaal kennen achter uw vermogen van Rabobank Private Banking door N=5
Een Hollander ontdekt Friesland van Friesland Bank door Roorda Reclamebureau
Merkcampagne van ASN Bank door Team Bruns i.s.m. Imagine

Durables
Oud vrouwtje van Volkswagen (Pon’s Automobielhandel) door DDB i.s.m. Achtung!
Kleur Een Clubhuis van Flexa (AkzoNobel) door Etcetera i.s.m. Linden en Barbosa, Radio 538 en Superhero Cheesecake
Toyota Aygo/Starlet van Louwman & Parqui door Launched Amsterdam

Fast Moving
Axe Heaven on Earth van Unilever door Media Republic i.s.m. Mindshare
Hertog Jan - De Proeverij van AB InBev door Pickle Factory i.s.m. Mobtzu en The People's Valley
Hugh Hefner van Bavaria door Selmore
Introductie van de Unox Boeren Scharrelrookworst van Unilever door TBWA\Neboko

Geïntegreerde Communicatie
Kinderen scheiden niet van Sire door Winkelman Van Hessen en Media Maatschap
Vind ik leuk van Hi door FHV BBDO i.s.m. Red Urban, Mindshare, Proximity, De Werkvloer, Winkelman&Van Hessen en MediaMonks
Axe Heaven on Earth van Unilever door Media Republic i.s.m. Mindshare
De kwaliteit die je gewend bent maar dan supervoordelig! van Telfort door N=5 i.s.m. Taxi, Do Company en Fleishman-Hillard
Bekendheidscampagne van Stichting ALS door Publicis
Superdieren van Albert Heijn door TBWA\Neboko i.s.m. WNF en Megapromotions

Non-Profit & Overheid
Kinderen scheiden niet van Sire door 180 Amsterdam i.s.m. Winkelman Van Hessen en Media Maatschap
Wereldwijd Orkest van Metropole Orkest door Euro RSCG
Task Force Opsporing Vuurwerk Bommenmakers van Stichting Consument en Veiligheid door Lemz
Bekendheidscampagne van Stichting ALS door Publicis
Maak seks lekker veilig van Soa Aids Nederland door Red Chocolate en Vanabbetotvessem

Personeel
Screen jezelf en kom bij de politie door Maximum
Onze Albert Heijn door YoungWorks

Retail
Plus een herkenbaar gezicht geven van Plus Retail door Leukwerkt Worldwide i.s.m. Draftfcb en Giesbers
Superdieren van Albert Heijn door TBWA\Neboko i.s.m. WNF en Megapromotions
Groovy Gogo’s van C1000 door Y&R Amsterdam i.s.m. Talpa Media, 8ball Music, NOISE, Vijf890 en KSM

Vrije Tijd
538 Stereoheads van Radio 538 door BSUR i.s.m. Radio 538
Artis Babyboom door Dawn
Tile & Inspire van KLM door Tribal DDB Amsterdam i.s.m. DDB Amsterdam

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie