Schade aan imago Ahold valt mee

Ahold had in 2001 de beste bedrijfsreputatie van Nederland. In 2002 moest het supermarktconcern de eerste plaats al afstaan aan Heineken . Dit jaar staat de door schandalen geplaagde onderneming op de twintigste plaats, nog altijd hoger dan Vendex KBB en de NS.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Hoogleraar corporate communication van de Erasmus Universiteit Cees van Riel vindt het nog meevallen. 'Ahold staat nog voor Nuon, Vendex KBB, Laurus , de NS en UPC', zegt hij tegen Het Financieele Dagblad. Wat Van Riel zelf dit jaar het meest opviel aan het jaarlijkse onderzoek in Nederland naar de reputatiequotiënt van bedrijven is de hoge score van TPG .

De meevaller voor Ahold komt volgens hem door het vertrouwen dat de consument heeft in Albert Heijn. 'De meeste mensen doen daar toch hun boodschappen. Internationaal is Ahold veel verder weggezakt en komt het qua score in de buurt van Anderson Worldwide.'

Postbedrijf TPG klom van plaats 26 in 2002 naar de vijfde plaats in 2003. 'Blijkbaar werkt de combinatie van goede postbezorging, de dienstverlening in de postkantoren en misschien de publiciteit en de uitstraling van de hulp aan het World Food Program van de Verenigde Naties goed door onder de mensen', zegt hij.

Van Riel is directeur van het Reputatie Institute en doet regelmatig onderzoek in samenwerking met het Amerikaanse bureau HarrisInteractive. Vorig jaar publiceerde hij samen met Charles Fombrun Fame & Fortune, how succesful companies build winning reputations.

In het onderzoek van dit jaar scoort Heineken op alle dimensies het hoogst, behalve op maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie