Premium

‘Ster en RTL moeten de adverteerder iets teruggeven’

Er moet kritischer worden gekeken naar de ontwikkeling van te hoge tv-marktindexen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De tv-markt ontwikkelt zich positief, zoals blijkt uit de laatste Spot-cijfers over het eerste kwartaal van dit jaar. Vorige maand werd een 7% groei van de reclamebestedingen gemeld.  Volgens GroupM gaat deze groei gepaard met hoge inflatiecijfers. Remon Buter, Head of Trading van GroupM, zegt dat exploitanten de marktindex, het prijsinstrument dat voorafgaand aan de inkoopmaand wordt vastgesteld, dit jaar in het eerste kwartaal behoorlijk hoog hebben ingestoken. ‘Het eerste half jaar van 2014 zijn de indexen zelfs 4 tot 8 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. En dat is niet alleen om vraag en aanbod op elkaar af te stemmen.’



 

Bezettingsgraad
Buter vindt dat er kritischer gekeken moet worden naar de ontwikkeling van te hoge marktindexen. ‘De performance van een zender kan in die periode beter of slechter zijn dan verwacht. Als die performance slechter is, dan is dat voor een exploitant een reden om de index de maand erop te verhogen.’

Uit de bezettingsgraad van maart blijkt volgens GroupM bijvoorbeeld dat RTL (6,5% extra prijsstijging) en Ster (10% extra prijsstijging) in die maand nog ruimte hadden. ‘Dus beiden hadden de verhoging van de marktindex niet nodig’, zegt Buter. ‘De publieke omroep heeft het zwaar gehad in de eerste maanden, met name omdat Nederland 3 het minder doet. En daar betalen adverteerders de rekening voor.’

Ruimte in de markt
Buter is van mening dat exploitanten actueler kunnen zijn met de marktindexen. ‘Nu worden ze vooraf ingezet en moet achteraf blijken of de vraag-aanbodsituatie goed is ingeschat. We zien bijvoorbeeld ook dat er in april goed tv is gekeken. Het totaal aantal grp’s is toegenomen, dus dat heeft weer ruimte in de markt gebracht. Niemand zegt op zo’n moment: misschien kunnen we iets teruggeven aan de adverteerder. En dat stoort me.’ 


 

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie