SXSW Amsterdam: 'Een microsensor vertelt straks jouw verhaal'

Technologie, innovatie, ondernemerschap en creativiteit: tijdens het derde SXSW Amsterdam kregen we een inkijkje in de nieuwste trends, hypes en gadgets.

SXSW Amsterdam is de beknopte versie van het festival van de grote broer uit Austin, Texas. Jordan Harper, Chief Technology Officer van iris Worldwide, deelde vorige week donderdag de ervaringen die hij en zijn collega’s hebben opgedaan tijdens hun bezoek aan Austin. Harper gaf met een heuse wereldtour een sneak preview van de nieuwste trends, hypes en gadgets.

De openingsspeech was van Steve Bell,  European CEO van iris, die op zijn beurt werd aangekondigd door Chris Friend, Managing Director van iris Amsterdam. Bell legde in het kort uit hoe SXSW Texas eruit had gezien en welke elementen vanuit Amerika waren meegebracht om de aanwezigen op deze avond te informeren en te vermaken.
Negen dagen Austin verwerken in een presentatie van 2 uur is lastig, vandaar dat alleen de nieuwste en meest aansprekende trends voorbij kwamen. Bell bracht ook het belang van het goed onderhouden van de klantenrelaties naar voren: ‘De klant laten zien dat je een vooruitstrevend reclamebureau bent én hem het vertrouwen geeft dat je weet waar je het over hebt, zelfs als er gesproken wordt over de nieuwste technologieën, schept een band die lang stand zal houden.’


Jordan Harper

Manier van interactie verandert
Hoofdspreker Jordan Harper schetste eerst een beeld van het festival in Austin: ‘SXSW Texas verlaten zonder bakken vol informatie is echt onmogelijk. Technologie is tegenwoordig allang niet meer alleen iets voor geeks; ook de ‘gewone man’ krijgt er steeds meer mee te maken. Al jaren zien we onze technische hulpmiddelen kleiner en slimmer worden. Computers, maar bijvoorbeeld ook horloges of microsensoren. We moeten blijven nadenken over hoe we de techniek kunnen blijven gebruiken ten gunste van onze fundamentele, menselijke behoeftes. Als we de techniek zo kunnen toepassen dat het vóór ons gaat werken, dan gaat het meer en meer over ons; een microsensor vertelt straks jouw verhaal.’

Vervolgens gaf Harper aan de hand van wat voorbeelden, gepresenteerd op een groot scherm, inzicht in waar sommige bedrijven op dit moment mee bezig zijn. Zo zagen we dat Sony interactieve tafels ontwerpt en Kodak technologie gebruikt om herinneringen te creëren. Maar het kan ook simpeler; een apparaat dat 3D printtechniek gebruikt om pizzaslices te printen. Aantrekkelijk zag het er eerlijk gezegd niet uit, dus je kunt twijfelen of dit door het grote publiek geaccepteerd gaat worden.
Dat geldt zeker niet voor de ontwikkeling van de Hyperloop. Dit toekomstige transportmiddel maakt gebruik van het vacuüm binnen luchtledige pijpen en kan zo een snelheid bereiken van 1200 kilometer per uur. Van LA naar San Francisco wordt dan een ritje van 30 minuten.

Het menselijke gevoel is weg
Aan de hand van vijf trends, namelijk ‘Beauty Matters’, ‘Emotions do the Talking’, ‘Beat your Brain Bugs’, ‘Use the Force’ en ‘Reduce cognitive Load’, liet Harper vooral zien dat we, ondanks dat we onze technische kennis moeten blijven uitbreiden, niet voorbij moeten gaan aan onze menselijke interactie. Dit aspect moeten we niet verwaarlozen.

Harper: ‘Robots kunnen veel van ons werk overnemen, en Artificial Intelligence kan zelfs ons denkwerk gaan overnemen. Maar innovatie is niks zonder het menselijke element. Het vanuit de ruimte terugkijken op de aarde is eigenlijk het beste bewijs van het feit dat we op zoek moeten gaan naar hoe we technologie voor ons kunnen laten werken.’

‘De afgelopen decennia zijn we op een nieuwe manier gaan communiceren. De emoji ‘Tears of Joy’ werd nota bene uitgeroepen tot woord van het jaar.’ Maar zijn dit ‘echte’ gevoelens? ‘Nee, de manier waarop we ons uiten verandert. We willen een andere ‘ik’ laten zien dan de persoon die we eigenlijk zijn. We moeten nadenken over onze manier van communiceren. Het onderlinge gevoel is weg. We moeten richting een tijdperk waarbij we weer meer gevoel leggen in onze manier van communiceren. A.I. zal veel overnemen maar robots kunnen nooit onze gevoelens overbrengen. Mensen kunnen zich in de toekomst weer meer gaan richten op menselijke zaken, zoals mindfulness en meditatie.’

De opmars van virtual reality en Artificial Intelligence geeft ons sneller dan gedacht een kijkje in de toekomst. Robots nemen steeds vaker onze plek in en op sommige plekken is hun inzet nu al eerder mainstream dan iets exclusiefs; ziekenhuizen en autofabrieken staan er vol mee. Maar nu de massa ook toegang krijgt tot het gebruik van de nieuwste technieken zal de opmars niet meer te stuitten zijn.

Volgend jaar zal SXSW Amsterdam ons in ieder geval duidelijk maken welke trends het wel halen, en ook welke niet. Of wij tijdens het volgende event geprinte pizza eten, is nog maar de vraag; voorlopig lijkt ouderwets goed en ambachtelijk eten de voorkeur te hebben.

De gehele presentatie van Jordan Harper is te zien.

Tekst: Hugo Baudert, iris Amsterdam

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie