‘Tv-reclame voor mixdranken heeft te grote invloed op jongeren’

Uit een onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport blijkt dat de huidige Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken niet goed werkt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Uit het onderzoek blijkt dat met name de tv-commercials van de Bacardi Breezers en Smirnoff Wodka grote aantrekkingskracht op jongeren uitoefenen. Volgens de onderzoekers zou de code deze reclame moeten kunnen verbieden. De Stichting Alcoholpreventie (STAP) heeft deze week op grond van het onderzoek 10 klachten gedeponeerd bij de Reclame Code Commissie.

Eind 2001 heeft onderzoeksbureau Ferro in opdracht van het Ministerie van VWS de werking van de huidige Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken onderzocht.

Ferro heeft aan 7 groepen van jongeren en ouderen van 14 tot 54 jaar gevraagd wat hun mening is over 17 recente tv-spots, 3 printuitingen en 7 verpakkingen. De belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat de huidige alcoholreclamecode te veel ruimte laat voor het vinden van mazen. Het gevolg is dat daardoor ook reclame-uitingen die in strijd zijn met de letter en met geest van de code worden toegelaten.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie