Uitblijven standaard voor online betalen belemmert e-handel

De ontwikkeling van het kopen op internet wordt ernstig belemmerd door het uitblijven van één standaard voor veilig en gemakkelijk betalen tegen voor merchants acceptabele kosten. Dit is de conclusie van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Thuiswinkeliers willen een voor de consument eenvoudige, gebruikersvriendelijke, veilige en breed geaccepteerde online betalings-systematiek, die aansluit bij de voor de consument begrijpelijke betaalmogelijkheden.

Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org: 'Bij consumenten leeft nog altijd het gevoel dat betalen via internet niet veilig is. Recent onderzoek van Blauw Research leert dat 62% van de niet-kopers op internet veiligheid van betalen als de belangrijkste drempel beschouwt om via internet te kopen. Consumenten maken dan ook niet of nauwelijks gebruik van de nieuwe, online betaalsystemen. Tegelijkertijd neemt het aanbod van nieuwe internet en mobiele betaaldiensten toe. Het aanbod is nu zelfs zo groot dat zowel consumenten als thuiswinkeliers door de bomen het bos niet meer zien. Banken en nieuwe toetreders zijn gefocust op het ontwikkelen van eigen systemen die onderling niet uitwisselbaar zijn, of alleen maar toegankelijk zijn voor eigen klanten. Dit draagt er toe bij dat consumenten én thuiswinkeliers met betrekking tot nieuwe betaalsystemen vooralsnog een afwachtende houding aannemen', aldus Jongen.

De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie is van mening dat het niet alleen aan de Nederlandse Bank en de Nederlandse banksector is om de beleidsmatige of technologische ontwikkelingen in het betalingsverkeer te beoordelen, te sturen en te toetsen.

Het is in het belang van álle relevante partijen gezamenlijk toe te werken naar Nederlands en Europese gestandaardiseerde elektronische betaalsystematieken.

De inrichting van (nieuwe) betalingssystematieken is een publiek -private zaak, waarbij transparantie van kosten en opbrengsten bijdraagt aan een efficiënte inrichting van nieuwe betaalsystemen en betaalmiddelen.

Thuiswinkel.org is als brancheorganisatie de primaire belangenbehartiger van bedrijven die producten en/of diensten op afstand (catalogus, internet, post, tv, etc.) verkopen aan consumenten.
De vereniging telt inmiddels meer dan 100 leden en stelt zicht ten doel als spreekbuis te fungeren voor haar leden en de zelfregulering binnen de branche te bevorderen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie