'Vriendelijk' bod Havas op Tempus/CIA

Havas Advertising, de Franse holding van onder meer Euro RSCG Worldwide, heeft een 'vriendschappelijk' bod van 598 miljoen dollar cash uitgebracht op de Britse Tempus Group, eigenaar van mediaplanning en -buyinggroep CIA.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De overname, waarover informeel overeenstemming is bereikt, heeft enormeconsequenties voor de mediabureauwereld. Havas heeft volgens waarnemers eenrelatief zwak netwerk en nam pas onlangs de Spaanse media specialist MediaPlanning Group over. Na de aangekondigde fusie gaat het nieuwemediabureaunetwerk CIA Media Planning heten.

Een pikant gegeven is het feit dat het WPP van Martin Sorrell een belang van22 procent heeft opgebouwd in CIA, dat hij graag zou samenvoegen met WPP'smediaspecialisten. Maar CIA-oprichter Chris Ingram heeft altijd gezegd dathij niet aan WPP wil verkopen. Of WPP nu met een tegenbod komt was vandaagin Londen niet bekend.

CIA is volgens opgave van AdAge het derde mediabureaunetwerk in Europe, maarhet staat internationaal op een bescheiden 13e plaats. Samen stijgen MPG enCIA naar verwachting naar de vijfde plaats op de internationale ranglijst.De twee netwerken sluiten elkaar goed aan, al blijven ze relatief zwak op deAmerikaanse markt.

Beide bureaunetwerken hebben vestigingen in Nederland. Of die gaan fuserenwas donderdag niet bekend.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie