Websites moeten aan de Kijkwijzer

Kijkwijzer moet ook gaan gelden voor audiovisuele content die wordt verspreid via internet, vindt Wim Bekkers, directeur van het jubilerende NICAM.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Kijkwijzer werd tien jaar geleden gelanceerd op initiatief van het NICAM (Nederlands Instituut voor de Classificatie van de Audiovisuele Media) als classificatiesysteem voor audiovisuele content. Sindsdien is het volgens Bekkers ‘uitgegroeid tot een ingeburgerd en geaccepteerd systeem in Nederland, zowel bij het publiek als in de audiovisuele sector’.

Kijkwijzer is van toepassing op audiovisuele content in tv-programma’s en film en via het aan Nicam gelieerde PEGI - op Europees niveau ook op games. Het aanbod van buitenlandse tv-zenders en op internet vallen echter buiten het bereik. En juist daar zit de groei. Voor een toenemend aandeel van de markt ontbreekt het daardoor aan adequate consumenten voorlichting en bescherming van jongeren tegen mogelijk schadelijk materiaal. Bovendien ondermijnt dit de positie van Nederlandse aanbieders die zich wel aan de regels moeten houden.

Tijdens een jubileum congres van NICAM, vandaag in Nemo, houdt Bekkers daarom een pleidooi om de reikwijdte van Kijkwijzer te vergroten. Naast tv, film en games zouden ook aanbieders van audiovisuele content op internet afspraken moeten maken voor een goede consumentenvoorlichting. Daarbij zouden de belangrijkste spelers het voortouw moeten nemen, zoals dat ook is gebeurd in de gamesbranche. Bij zowel de ouders als de kinderen is daar behoefte aan, meent Bekkers. ‘In het groeiende aanbod heeft het publiek behoefte aan piketpaaltjes die helpen om keuzes te maken.’

Belangrijk is volgens Bekkers dat de online platforms, evenals de offline media, hun verantwoordelijkheid nemen en zich bij Kijkwijzer aansluiten. Voorlopig gaat het volgens de Nicam-directeur ‘om een streven dat we graag een plek willen geven op de politieke agenda.’ Behalve bij de politiek wil Nicam het voornemen aankaarten bij de online platforms die veel audiovisuele content distribueren, zoals Facebook en Youtube’.

Op de uitvoering wil hij niet teveel vooruit lopen. Een mogelijkheid is dat sites die zich verbinden aan Kijkwijzer het bekende logo gaan voeren. Daarbij heb je op internet dan ook de mogelijkheid om classificatie te combineren met filtersoftware, ‘Maar dan praat je al over de uitvoering.’

Zover is het nog lang niet. Bekkers houdt er rekening mee dat het implementeren van een informatie- en classificatiesysteem voor internet een zaak van lange adem gaat worden. ‘In de gamebranche heeft zo’n vijf jaar geduurd. Waar het om gaat is dat de game-industrie het belang heeft onderkend van een Europees systeem, met Kijkwijzer als model.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie