Weg met de C’tjes?

Natuurlijk steek je geen geld en energie in klanten die niets opleveren. Alleen: hoe weet je zeker wie dat zijn?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Klanten zijn er in drie soorten: de A’s, de B’s en de C’tjes. Onnodig te zeggen dat de laatste groep - die meer kost dan ze oplevert - beter zo snel mogelijk uitgezwaaid kan worden. Maar voordat er actie wordt ondernomen, is het zinnig om nog even goed te bekijken of die ‘slechte klant’ wel echt zo verliesgevend is als hij lijkt.

Een klant die bijvoorbeeld altijd zeurt om prijsverlagingen of laat betaalt en/of weinig koopt, kan toch geld in het laatje brengen. Bijvoorbeeld doordat hij regelmatig nieuwe klanten aanbrengt of waardevolle informatie verschaft over hoe je je product of je CRM-beleid verbetert. Wil je de waarde van je klanten vaststellen, dan is een eersteklas databestand een absolute must.

Maar dat is niet genoeg. Je moet ook weten wat er met dat bestand precies blootgelegd moet worden. Wil je de klanten met de hoogste omzetwaarde selecteren? Of juist degenen opsporen die het grootste risico vertegenwoordigen? Zonder een duidelijk strategisch doel hebben zelfs de beste klantgegevens weinig waarde en kan het zomaar gebeuren dat je afscheid neemt van de verkeerde ‘slechte’ klanten.

Bron: Direkt Marketing

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie