Russia 2018 World Cup-logo refereert aan Sputnik en iconenkunst

Gisteren zijn logo en identity bekend gemaakt, die zullen worden gebruikt voor het WK voetbal in 2018. De huisstijl is ontwikkeld door Brandia Central en knipoogt naar historische Russische hoogtepunten: als ruimtevaartpionier en als bakermat van de wereldberoemde iconenkunst.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Brandia was ook verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de identiteit van het Euro 2012- en 2016-toernooi in respectievelijk Polen/Oekraïne en Frankrijk. Volgens FIFA won het Portugese bureau een pitch waaraan door zeven bureaus is deelgenomen. De selectiecommissie bestond uit een aantal vooraanstaande Russen met achtergronden in sport, cultuur en overheid én de huidige coach van het Russisch nationaal team, de italiaan Fabio Capello.




De toelichting bij het logo spreekt van een ‘magic window’ dat mensen uitnodigt deel te nemen aan het toernooi. De magische bal in het logo refereert aan de roemruchte Sputnik-periode van de Russische ruimtevaart toen het land de wereld ademloos aan de radio gekluisterd hield. Het logo symboliseert ook een ‘lift off’, dat zowel een link legt naar een raketlancering als het hoog houden van de cup aan het eind van het toernooi. De menselijke figuren verwijzen naar uitgelaten voetballers, de spanning die fans voelen én de universele ambitie van mensen om tot de sterren te reiken. Het kleurpallet is een referentie aan iconenschilderkunst met een prominente rol voor helder rood, goud, zwart en blauw. Tijdens de onthulling van het logo was rechtstreeks contact met kosmonauten in het International Space Station.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie