Snapchat op weg naar het grote geld

Social network verzoent zich met reclamewereld tijdens Cannes Lions.

[gastblog, door Joakim Lindhout] Om meteen maar met een bekentenis te beginnen: dit is mijn eerste bezoek aan het Cannes Lions Festival. Iets wat al lang op mijn bucketlist stond. Dit bezoek is gekoppeld aan het platform RA*W en hoe beter dan met een groep hongerige reclametalenten jezelf onderdompelen in alles wat Cannes Lions te bieden heeft. Inspirerende sprekers, borrels met de topmensen uit het wereldje en het beste werk aanschouwen wat de reclamewereld te bieden heeft. Dit alles in een iets te decadent jasje wat al snel veel te gewoon aanvoelt.

Wat de eerste dagen opvalt, is de zichtbaarheid van ‘tech’ op het festival, oftewel de grote internetbedrijven. Google en Facebook hebben al een tijd geleden de weg gevonden naar de Franse Riviéra maar dit jaar springt met name Snapchat eruit. Met een giga elektronisch billboard boven de rode loper en billboards aan alle kanten van het ‘Paleis.’ ‘s Werelds grootste social platform voor de generatie Y is bovenop de Lions gedoken!

Dat is ook niet zo gek als je bedenkt dat Snapchat inmiddels 150 miljoen dagelijkse gebruikers heeft en daarmee groter is dan Twitter. Het ziet eruit als een verzoening tussen Snapchat en de reclamewereld, omdat Snapchat voor menig bureau een doorn in het oog is vanwege de enorm beperkte advertentiemogelijkheden tegenover het gigantische bereik onder die vluchtige doelgroep die alle ‘oude media’ links laat liggen. Daar komt nu verandering in. Nog geen week geleden lanceerden ze Snapchat Partners, de langverwachte adverteer API. Het belooft op termijn de reclamemogelijkheden drastisch te vergroten. En daarmee kunnen advertenties voor de eerste keer ooit door externe partijen worden verkocht.

Deze partijen worden onderverdeeld in 2 typen: Ads Partners en Creative Partners (waaronder bijv. MediaMonks) en zullen ze nauw samenwerken om de advertentiemogelijkheden te vergroten. In eerste instantie zal Snapchat alle advertenties controleren om de kwaliteit hoog te houden, maar de vraag is hoe lang dat zal duren. Naast deze nieuwe API heeft Snapchat een doel gesteld om de omzet van $59 miljoen (2015) te vergroten naar $1 miljard eind 2017. Een vrij ambitieuze doelstelling omdat dit mogelijk een verdubbeling van het aantal dagelijkse gebruikers vergt en dat is niet zo maar even geregeld… vraag maar aan Twitter.

Een ding is duidelijk, Snapchat komt de adverteerder tegemoet en ziet Cannes Lions als de snelste weg naar het grote geld.

Geschreven door Joakim Lindhout, Online Producer bij N=5.
Volg R*AW op Snapchat via

Meer lezen over Cannes Lions 2016? Volg ons op

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie