Waarom het Instagram algoritme goed nieuws is voor contentmarketing

Goed nieuws: Instagram komt net als grote broer Facebook met een algoritme dat de volgorde van de newsfeed van gebruikers gaat bepalen. Ik zal je uitleggen waarom ik dat goed nieuws vind.

Door David Barens

Vraag en aanbod van aandacht is scheef gegroeid.

In essentie zitten wij met zijn allen in de business van het koppelen van merkboodschappen aan de aandacht van consumenten. Aangezien merken massaal op de content marketing trein zijn gesprongen is het aanbod van content en de tijd die consumenten hebben volledig in disbalans geraakt.

Content is voor veel merken en bureau’s een doel op zich en dat zie je aan de kwaliteit van veel content. Social timelines worden overspoeld met boodschappen die vaak 0 waarde hebben voor de consument. Merken willen per se 3, 4 of 5 keer per week iets posten. Om maar top of mind te blijven bij consumenten.

Die tijd is voorbij.

Het publiek bepaalt de kwaliteit

Contact frequentie zit hem niet meer in de hoeveelheid content die je publiceert, maar in de kwaliteit, relevantie en toegevoegde waarde ervan. Als je daar goed op scoort verdient jouw verhaal, volgens de algoritmes van social platforms, een publiek. Impliciet bepaalt het publiek dus wat voor hen kwalitatieve content is.

Relevant
Even terug naar Instagram. Oprichter Kevin Systrom zegt dat de gemiddelde Instagrammer 70% van de foto’s en video’s van de mensen en merken die hij volgt niet ziet. Het zit niet in de aard van mensen om een heel actief beleid te voeren op de accounts die ze volgen. Ze klikken op een keer “volgen” en de overgrote meerderheid van de mensen blijft die accounts dan ook in lengte van dagen volgen. Ongeacht of ze het leuke en relevante content vinden.

Exact dit is het probleem van Twitter. Gebruikers haken af, omdat veel gebruikers een overload aan irrelevante boodschappen in hun timeline zien. Natuurlijk hebben ze die accounts ooit zelf gevolgd, maar dat betekent niet dat al die content op die accounts een jaar later nog relevant voor ze is of altijd leuk blijft.

Instagram helpt mensen “to make sure to see the best 30 percent possible”. Instagram zorgt dat mensen volgend jaar en het jaar erna nog net zo van het platform houden als nu.

Goed nieuws dus!

Dat is goed nieuws voor merken. We zijn er inmiddels aan gewend dat gericht bereik op social platforms te koop is met geavanceerde advertising tools. Maar als je 4 keer in de week iets post en je moet alles aanjagen met advertising om je doelgroep te bereiken, dan wordt het gauw een kostbare aangelegenheid.

Stap terug
Het is tijd om een stap terug te nemen. Een klant van ons vertelde pas dat hun wereldwijde marketingplan de titel “Fewer, bigger, better” heeft. En dat is exact de essentie van hoe je als merk om zou moeten gaan met het algoritme op Instagram. Focus op minder content, maar ga veel betere verhalen maken. Zet advertising in om impact te vergroten, maar probeer verhalen te maken die zo goed en zo spot-on zijn dat ze zelf al de “love treatment” van de community én dus het algoritme krijgen.
 

David Barens is de mede-oprichter en Managing Director van Anyone?

.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie