Wat heeft een kip zonder kop met online marketing te maken?

Ken je het verhaal van 'Mike the Headless Chicken’? Mike was een Amerikaanse haan die nog 18 maanden leefde nadat de boer zijn kop eraf had gehakt. Dit kwam doordat zijn hersenstam en daarmee zijn zenuwstelsel nog intact was. Maar wat heeft een kip zonder kop met online marketing te maken? Alles!

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ken je het verhaal van ‘? Mike was een Amerikaanse haan die nog 18 maanden leefde nadat de boer zijn kop eraf had gehakt. Dit kwam doordat zijn hersenstam en daarmee zijn zenuwstelsel nog intact was. Maar wat heeft een kip zonder kop met online marketing te maken? Alles!

Fingerspitzengefühl
Marketing is een bijzondere discipline. Waar public relations vanuit het kille verstand communiceert en reclame op emoties inspeelt, is marketing juist in balans. De marketing mix, SWOT-analyses en andere marketingmiddelen vertegenwoordigen in mijn beleving een rationele manier om je doelgroep, product, prijs en wat nog meer te bepalen. Daar tegenover staat onze intuïtie of zoals een marketing docent het ooit noemde: Fingerspitzengefühl.

Dat is toch logisch?
Onze samenleving is verzand in logica en rationalisering. Ga maar na hoe vaak je mensen hoort vragen: “Dat is toch logisch?” of “Hoe denk jij erover?” Maar niet alles is logisch. Het is namelijk een natuurlijk gegeven dat ons verstand niet het enige is die onze beslissingen bepaalt. We hebben ook nog onze intuïtie en die heeft over de eeuwen heen bewezen het altijd bij het rechte eind te hebben. In het Verre Oosten wisten ze dit zelfs toen we hier in het Westen nog in dierenhuiden rondliepen en in de oudheid hechtten koningen, keizers, stamhoofden en andere leiders enorm veel waarde aan wat intuïtie hen zei.

Onderbuikgevoel
Maar ook de moderne wetenschap erkent dat ingevingen, voorgevoelens, zenuwprikkels, het zesde zintuig, onderbuikgevoel of hoe je het ook maar wilt noemen, de beste raadgevers zijn en ook nog de snelste en de makkelijkste. Effectief en efficiënt dus. Een wetenschappelijk onderzoek toont zelfs aan dat 80% van 1312 op hoog niveau opererende managers in 9 landen, alle beslissingen neemt vanuit hun en met groot succes voor zichzelf en hun organisatie. En zij zijn trouwens niet de enige zakelijke beslissers die hun onderbuikgevoel volgen. Marketeers, vooral in Engelstalige landen en reclamemakers gaan uit van ‘(onderbuikgevoel).

Hals over kop
Waar zit ‘m dan de balans tussen intuïtie en verstand? Intuïtie heb je nodig om te visualiseren, om strategie te bepalen en beslissingen te nemen. Daarmee vorm je een beeld van je eigen identiteit, van product, doelen, doelgroep, uitstraling, vormgeving en communicatie. Bij de uitvoering komt verstand om de hoek kijken. Je benut het voor de technische realisatie van je online middelen, voor analyses, planning, onderzoeken en evaluatie. De natuur heeft ons uitgerust met een verfijnd zenuwstelsel waarmee we onze koers bepalen en met een prachtig stel hersens om deze te volgen. De twee vullen elkaar aan in een continue cyclus van bewustzijn en gedachten. Iets om bij stil te staan voor je hals over kop met je online marketing bezig gaat.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie