ACM wil aantal FM-frequenties beperken tot drie per partij, Talpa ‘teleurgesteld’

Als Economische Zaken het advies van ACM overneemt raakt Talpa in ieder geval een FM-vergunning kwijt.

De Autoriteit Consument & Markt heeft een advies uitgebracht waarin staat dat een bedrijf niet meer dan drie vergunningen voor FM-radiofrequenties mag hebben. Het maximale aantal was vier. Op die manier wordt volgens de ACM voorkomen dat één of twee partijen de markt kunnen domineren en blijft er voldoende concurrentie op de radioluister- en radioadvertentiemarkt.

Als het ministerie van Economische Zeken het advies overneemt moet Talpa een van zijn vier radio-FM-zenders afstoten of besluiten dat deze alleen digitaal beluisterd kan worden. 

Onder Talpa vallen Radio 10, Radio 538, Sky Radio en Radio Veronica. Het mediabedrijf zegt teleurgesteld te zijn in het advies van de ACM.

Kink in de veiling

Het ACM brengt zijn advies uit aan het ministerie van Economische Zaken dat in 2023 de frequenties voor negen landelijke commerciële FM-radiovergunningen veilt. Het wilde deze veiling aanvankelijk drie jaar uitstellen om de radiostations tijd te geven om te herstellen van de lage advertentie-inkomsten in coronatijd.

Radiostation Kink, dat nu niet over een FM-frequentie beschikt, spande daarop een rechtszaak aan. Het station had twijfels had bij die coronaschade en vond een noodverlenging disproportioneel. Kink kreeg gelijk en in plaats van drie jaar werden de vergunningen met één jaar verlengd. Hierover loopt nog wel een beroepszaak die is aangespannen door Talpa en RadioCorp.

FM-frequenties: minimaal drie partijen

De ACM adviseert over de veilingvoorwaarden die invloed hebben op de concurrentie op de radioluistermarkt en de radio-advertentiemarkt. Hij ziet concurrentierisico’s op deze markten als één of twee partijen bijna alle zenders in handen zouden hebben. Drie partijen is in het algemeen het minimum voor voldoende concurrentie.

Dat risico op dominantie in de FM-radiomarkt wordt beperkt door per bedrijf maximaal drie van de negen zenders toe te kennen, stelt ACM. Dan blijft er voldoende ruimte voor concurrentie waardoor radio-advertentieprijzen scherp blijven en luisteraars kunnen luisteren naar verschillende radioprogramma’s van verschillende bedrijven.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie