Adverteerders praten tegen lege banken

Het vermoeden bestaat al langer: doordat iedereen zit te twitteren en facebooken voor de tv, verslapt de aandacht. En wie kijkt er dan nog naar reclame? Studenten Communicatiemanagement van de Hogeschool Utrecht gingen bij de kijkers thuis kijken. En concludeerden dat een deel van de reclamebestedingen op tv niet effectief meer is door de toename van multimedia.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De studenten hebben, net als Alfred Levi een paar jaar terug, via observatie daadwerkelijk gedrag gefilmd. En dan blijken kijkers reclametijd op televisie als een pauze te zien.

Ze gaan dan van alles doen: met elkaar praten, toiletbezoek, iets te drinken inschenken en vaak ook telefoneren of social media bezoeken. Kijkers kunnen zich in ieder geval het leeuwendeel van de tv-commercials achteraf niet herinneren.

Uit het onderzoek bleek verder dat kijkers 1 procent van de reclames direct na de uitzending spontaan correct konden benoemen. De weinige reclames die worden onthouden, maken gebruik van liedjes, humor of beroemdheden. Ook merken die in één blok twee of drie keer uitzenden, onthoudt men vaker.

‘Reclamemakers moeten zich meer bewust zijn van het veranderend gedrag en inspelen op de interesses van de kijkers’, aldus Arne Maas, onderzoeker bij Hogeschool Utrecht.
Er zijn in het onderzoek zestien huishoudens met een camera gefilmd bij het kijken naar The Voice Kids. De geobserveerde huishoudens waren niet bekend met het doel van het onderzoek. Zij zijn achteraf geïnterviewd. De bureaus Greenberry en Bex*communicatie maakten het onderzoek mede mogelijk.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie