Champions League-succes Ajax leidt tot ongekende online populariteit

Met professionele YouTube-video's en originele Instagram-posts weet Ajax steeds meer fans aan zich te binden.

Door de zegetocht in de Champions League is Ajax wereldwijd populairder dan ooit, niet in de laatste plaats door de sociale media-creaties van de Amsterdamse club. Vanuit de hele wereld zoeken steeds meer mensen informatie over Ajax. In april werd er bijna 12,5 miljoen keer gezocht op Ajax, bijna 9 keer zo veel als aan het begin van het seizoen, zo blijkt uit onderzoek van marketingbureau Seeders.

Advertentie
advertisement
Ajax search

Absoluut record

Toen Ajax het Europese avontuur aftrapte in juli vorig jaar tegen Sturm Graz werd er over de hele wereld iets meer dan 1,6 miljoen keer per maand gezocht op Google op zoektermen rond Ajax. Na de uitschakeling van Real Madrid knalden de zoekopdrachten op Ajax-gerelateerde onderwerpen naar ruim 6,5 miljoen per maand. Toen ook Juventus werd uitgeschakeld verdubbelde dit aantal zelfs naar een absoluut record van bijna 12,5 miljoen.

Het oude record dateerde van mei 2017, toen Ajax de Europa League-finale speelde tegen Manchester United en er 4,5 miljoen keer werd gezocht op Ajax. De populairste speler volgens het onderzoek is Frenkie de Jong. De middenvelder verschijnt iedere maand gemiddeld in bijna 400.000 zoekopdrachten. Matthijs de Ligt volgt met 165.000 zoekopdrachten.

Verdubbeling op Instagram

Met professionele YouTubevideo's en originele Instagramposts weet Ajax Media ook steeds meer fans aan zich te binden op sociale media.  Na de successen tegen Real Madrid en Juventus verdubbelde het aantal volgers in drie maanden tot liefst  twee miljoen volgers. Ook doet Ajax het goed op YouTube. De video’s van de club werden in april 14,5 miljoen keer bekeken. Van alle voetbalclubs kregen alleen Liverpool en FC Barcelona meer views

Ajax krijgt de laatste tijd veel lof toegewuifd, niet alleen voor de prestaties op het veld maar ook op sociale media. Verschillende video’s en posts van de club gingen viral, zoals deze die werd gedropt voorafgaand aan de wedstrijd tegen Real Madrid.

Bij Ajax Media zijn 32 mensen verantwoordelijk voor uiteenlopende uitingen. Zij plaatsen foto's op Instagram, en video's van de trainingen en wedstrijden op YouTube, Twitter en Facebook - niet alleen van het eerste elftal, maar ook van de belangrijkste jeugdteams.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie