Premium

Braziliaanse minister van toerisme: ‘Publieke veiligheid geen issue’

Twee über-vrolijke video’s om ‘Brazilië vakantieland’ op de kaart te zetten, maar 29 procent van de bezoekers voelt zich niet veilig.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dansen, voetbal en schitterende landschappen. Mooier gaat het allemaal niet worden in de swingende, zeg maar gerust spetterende video’s met de namen ‘Encounters’ en ‘Dancing’. In de video ‘Meeting’ zingt de in Brazilië razendpopulaire zangeres Ivete Sangalo suikerzoete zinnen als: ‘Je hebt een ontmoeting in een land dat ervan houdt om je gelukkig te maken (…) Brazilië zal je hart veroveren.’

Encounters:

In ‘Dancing’ wordt muziek, voetbal en dans op een aanstekelijke manier door elkaar geroerd en dat is altijd lekker om naar te kijken.

Dancing:

De campagne, die een preview geeft van wat Brazilië te bieden heeft, werd maandag hoogstpersoonlijk de wereld in geholpen door Vinicius Lages, de Braziliaanse minister van toerisme en Vicente Neto, president van Embratur, het Braziliaans verkeersbureau tijdens een conference call voor de internationale pers.

Brazilië zou wel gek zijn als het het WK 2014 (en de Olympische Spelen in 2016!) niet met beide handen zou aanvatten om het land van Carnaval en Futjebol als vakantieland op de kaart te zetten. En dat is nodig ook. Hard nodig. Want als je de cijfers van 2013 van Brazilië naast die van het concurrerende Miami zet (de provincie Miami-Dade County), komt het er bekaaid vanaf: 6 miljoen versus 14,2 miljoen bezoekers. Werk aan de winkel dus.

In de conference call niets dan optimistische geluiden natuurlijk. Lages zei dat mensen uit 186 landen tickets hebben gekocht voor het WK 2014 (12 juni tot en met 14 juli). Er worden in totaal 600 duizend internationale en 3 miljoen Braziliaanse bezoekers verwacht, die het land zullen rondreizen tijdens het evenement. De minister sprak van ‘een enorme kans voor Brazilië om internationale bezoekers van het land kennis te laten maken met de rijkdommen die het land kent’. Hij doelde op de schitterende landschappen, culturele diverstiteit, muziek en dans, exotische keuken en de Braziliaanse variant van savoir vivre. Neto zei iets over de positionering van het ‘nieuwe Brazilië’: ‘Een innovatief en gelukkig land.’

Mooi allemaal, maar de campagne kruist met de zorgen die er zijn over de publieke veiligheid tijdens het evenement. Er wordt getwijfeld of Brazilië wel op tijd klaar is voor het voetbalfestijn. As we speak wordt er koortsachtig gewerkt aan het afbouwen van drie stadiums en andere projecten. Daarnaast gingen een miljoen Brazilianen het afgelopen jaar de straat op om te protesteren tegen sociale ongelijkheid. Bovendien wordt verwacht dat het WK door demonstranten zal worden aangegrepen om hun ongenoegen te uiten over de hoge kosten die het bouwen van de voetbalstadiums met zich meebrengt, terwijl het openbaar vervoer, onderwijs en zorg nog altijd op een schrijnend niveau verkeren. En corruptie viert hoogtij, als altijd.

Dat staat nog los – en ook weer niet – van de gepercipieerde veiligheid van Brazilië als vakantieland. Het wordt gezien als een risicoland waar je niet frank en vrij kunt rondlopen. Het land heeft op zijn minst ‘een gebruiksaanwijzing’. Dat poets je niet even weg met een aanstekelijke video.

Lages zei in reactie dat protesten een natuurlijk verschijnsel zijn in een goed functionerende democratie. Het zal het evenement niet verstoren, zegt hij. ‘Bezoekers zullen een warm welkom krijgen in Brazilië, want wij Brazilianen zijn mensen die weten hoe ze voor gasten moeten zorgen. Een warm welkom is één van de opvallende kenmerken van onze cultuur. Over de veiligheid haalde Lages een onderzoek aan. Dat zou uitwijzen dat 71 procent (van bezoekers van de Confederation Cup) tevreden was over de publieke veiligheid en dat ‘een grote meerderheid’ terug zou keren naar Brazilië. Of andere vakantielanden tevreden zijn met 29 procent zich onveilig voelende bezoekers, is maar zeer de (retorische) vraag.

De campagne hoopt 1,3 miljoen mensen te bereiken via internet, televisie, buitenreclame, in-flight-reclame, luchthavenreclame en social media.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie