The bright side van de aswolk

Sinds vorige week de Eyjafjallajökull-vulkaan uitbarstte, zit Europa in zak en as. Het grapje van moeder natuur kost het bedrijfsleven vele miljoenen euro’s. De luchtvaartindustrie is al zo’n 150 miljoen euro misgelopen en ook andere sectoren krijgen een gortdroge financiële stofwolk over zich heen. Toch biedt de aswolk ook mooie kansen voor marketeers. Drie tips.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Merk laden
Natuurrampjes maken mensen creatief. Zo zag ik via twitter al een paar aardige grollen langskomen over IJsland, cash en ash. Veel voer voor reclamemakers, volgens mij. Het verbaast me eigenlijk dat er nog geen campagnes zijn gelanceerd rondom dit bijzondere natuurschouwspel. Ik zie veel mogelijkheden. En niet alleen voor reisorganisaties. Wat te denken van clubs als SNS Reaal, stofzuigerfabrikant Dyson of vervoersbedrijven als Connexxion en de NS? Ik zie al een paar mooie advertenties voor me!

Verras je klant
Voor de reissector biedt de eruptie op IJsland ook mogelijkheden om op een serieuze manier te werken aan het verhogen van de klanttevredenheid en klantenbinding. Verras je klant! Vast zitten hoeft niet zo erg te zijn als je bijvoorbeeld als klant van KLM een exclusief optreden krijgt achter de douane. Te duur of niet passend? Door op hele kleine details te letten, kun je ook al een grote slag slaan. Krijgen reizigers van concurrenten een bakje slootwater uit een grote koffiekan? Zet jij toch een stel barista’s in die speciaal voor jouw klanten een lekker vers kopje exquise darkroasted espresso maken? Wat je ook doet, overtref de verwachtingen.

Zorg voor goede opvolging
Wil je echt iets uitstralen naar je klanten, ook op langere termijn? Wil je mensen emotioneel engageren? Je kunt prima werken aan een goede relatie dankzij de Eyjafjallajökull. Zorg voor een goedmakertje na deze spectaculaire gebeurtenis. De aswolk zal nog lang blijven rondzweven in de hoofden van gedupeerde klanten. Hier kun je op inspelen door hen achteraf een bloemetje, een kortingsvoucher of andere verrassing te sturen. Of, misschien nog wel beter, een belletje om mensen zelf hun compensatie te laten kiezen. Mogelijkheden te over!

Journaal op 3
Een kwartier na publicatie van deze blog werd ik gebeld door de NOS en een uurtje later stonden we op Schiphol een item te schieten. Hieronder het filmpje.

Hans Kramer is communicatiemanager bij en eindredacteur van kennisplatform .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie