Concurrentievoordeel beperkt houdbaar

Elke onderneming is op zoek naar concurrentievoordeel. Vaak worden de succesvolle businessmodellen alom geïmitieerd. De uitdaging is verder te kijken dan vandaag.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Wat vandaag een concurrentievoordeel is, kan morgen weleens een bron van achterstand zijn. Neem Ford, dat ooit met de T-Ford als standaardmodel alle concurrenten het nakijken gaf, maar later General Motors langszij zag komen met zijn steeds wisselende modellen.De geschiedenis leert dat een concurrentievoordeel alleen onder bepaalde omstandigheden van kracht is. Toch kopiëren veel bedrijven bijna blindelings de manier waarop toonaangevende bedrijven zich onderscheiden, en dat kan zowel gaan om techniek of marketing als om logistiek of productie. Vaak vergeet men daarbij vaak dat juist door die kopieerdrift het onderscheidende karakter van dat voordeel verdwijnt. IBM was jarenlang succesvol met verticale integratie en dus werd dat voorbeeld door iedereen nagevolgd. Totdat een bedrijf als Dell Computers liet zien dat je met de flexibiliteit van een niet-geintegreerd businessmodel slagvaardiger bent. De kunst is om tijdig in te zien onder welke voorwaarden het concurrentievoordeel opgaat. Zo komt er bijvoorbeeld in vrijwel elke markt een moment dat technische vernieuwingen nauwelijks voordeel kunnen opleveren en dan moet het onderscheid elders vandaan komen, bijvoorbeeld van het beter afstemmen van het aanbod op de klant of het verkorten van de time-to-market van nieuwe productvariaties. Door in een vroeg stadium te herkennen wat het historisch kader van een businessmodel is, wordt ook duidelijk wanneer de nieuwe fase zal aanbreken.

< SIZE=1>bron: mit sloan management review<#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie