Viral van de week: dit cv uit Frankrijk wint de Ballon d'Or

Social media bureau Dorst & Lesser kiest de viral van de week. Impactvolle, scroll-stopping content, die de doelgroep in het hart raakt.

LinkedIn: de cv-databank die niet zo gezellig is als Facebook, niet zo visueel als Instagram, niet zo dansbaar als TikTok… en waarop je content vindt die je luidop kan doen zuchten van verveling. Maar toch kom je er af en toe een stukje content tegen dat gewoon helemaal klopt. Het cv van de Franse studente Lenna Jouot is een prachtig voorbeeld van personal branding en een absoluut LinkedIn-succesverhaal. 

Lenna is net afgestudeerd en zoekt een baan. Dat is in een normaal jaar al niet zo makkelijk, maar mag in volle pandemie gerust een titanenwerk genoemd worden. Hoe val je immers op tussen al die (kersverse) werkzoekenden? Lenna dacht even na en besloot om een cv te bouwen dat onmogelijk te negeren is. Ze schreef en designde een heel magazine bij elkaar, dat op verschillende vlakken een echte winnaar is. Alle typische onderdelen van een sportmagazine passeren de revue: een spelersprofiel, een interview, verschillende illustraties en zelfs reclame. En stuk voor stuk gaan ze over Lenna! 

Advertentie
advertisement
cv Lenna Jouot - p3

Maar het is de perfect uitgekiende strategie die deze post echt bijzonder maakt. Zo is er bijvoorbeeld de timing. Lenna presenteert zich als speler en speelt daarmee handig in op de transferperiode of mercato, die in Frankrijk traditioneel op 1 juli begint. Dit zorgt voor een soort valse urgentie. Als je haar niet snel oppikt gaat een ander “team” met haar aan de haal.

Een tweede sterk punt is dat dit cv de daad bij het woord voegt. Als je voorbij de voorpagina klikt zie je meteen dat Lenna niet liegt over haar skills: het magazine is gevuld met zelf ontworpen beelden, illustraties, zelfgeschreven tekst,… zelfs de reclame op de achterflap is met 2 lijnen tekst perfect in thema. Alles lezen is ook helemaal niet nodig: zelfs als je geen Frans kan voel je dat dit gemaakt is door een erg gedreven en creatief persoon. 

Het laatste en belangrijkste punt: dit magazine triggert precies de juiste doelgroep voor de baan die Lenna graag wil hebben. Reclamebedrijf Publicis Sport was er heel snel bij om haar een baan aan te bieden. De post kreeg in minder dan 2 weken tijd zo’n 55.000 likes en meer dan 1 miljoen views. Een erg mooi voorbeeld van personal branding, maar ook van content die 100% past bij het gekozen platform.

Het volledige cv kun je hier bekijken. 

Dorst & Lesser, gespecialiseerd in de creatie van social media strategieën en content, kiest wekelijks de viral van de week.

cv Lenna Jouot - p3

Plaats als eerste een reactie

Advertentie