Als er dan eens een internetbedrijf succesvol is, wordt ‘het businessmodel’ vaak als belangrijkste oorzaak van dit succes aangevoerd. Dell is volgens velen online succesvol vanwege zijn businessmodel, eBay ook, Amazon ook. In hoeverre klopt dit en is het businessmodel inderdaad essentieel? Stephen Chen (Australian National University) heeft het onderzocht. Hij onderscheidt vier businessmodelfactoren: het supplychainmodel (directe verkoop, intermediair, marktplaats), inkomstenmodel (sites die geld ver-dienen uit klantentransacties versus gratis sites die geld verdienen uit reclame of sponsorships), B2C- versus B2B-model, en clicks-and-mortar- versus pure-play-model. Uit het onderzoek blijkt dat de eerste drie factoren geen significant verschil uitmaken voor het succes of falen van een website. Het maakt dus qua succes bijvoorbeeld niks uit of een site direct aan klanten verkoopt of als intermediair of marktplaats functioneert. De vierde factor blijkt echter wel cruciaal te zijn: clicks-and-mortarsites hebben 11 keer meer kans te overleven dan pure-playsites. Dit bevestigt dat (online) firma’s die deel uitmaken van een (offline) groep vaak een strategisch voordeel hebben op pure internetfirma’s zonder back-up in de vorm van een gevestigd merk, sterke klanten- en leveranciersrelaties, know-how, logistieke infrastructuren, cash enzovoort.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!